Ingen människa är en ö
Moderator: Moderator 1
Re: Ingen människa är en ö
Det är massivt vad vi gjort och gör till planeten. Luften förstör vi med fossila bränslen. Vattnet förstör vi med kemikalier som sprutas rätt ut i floderna, och med plast i haven. Jorden förstör vi med monokulturer, bränder, och andra destruktiva odlingsmetoder. Det finns inte mycket som kan överleva. Men det finns alltid NÅN. Insekter till exempel tål värme väldigt bra och behöver bara daggen som faller att dricka. Nån liten råtta som bor i gångar under jorden kanske också kan överleva. Krokodiler och alligatorer är väldigt svåra att ta död på. De har överlevt globala katastrofer förr. Så livet fortsätter nog.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Det är en tröst.
Ja det är det. Jag tänker som så att människan kanske har gjort sitt. Vi har åstadkommit storverk. Nu kanske det är någon annan arts tur att utvecklas och så småningom dominera.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Enda försämring jag märkt de senaste åren är skjutningar och sprängningar.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Men regnskogen som håller på att brännas ner då? Alla djuren som bor där får en plågsam död.
Det var väl varit så ända sedan vi var barn? Vet inte om det blivit värre.
Men ur ett långt perspektiv är människans tid på jorden bara ett ögonblick.
Det är förstås sorgligt hur vi missbrukar naturen.
Ja visst är det. Det är så att jag nu önskar ett gudomligt ingripande. Vi människor kommer aldrig att sluta, aldrig att nöja oss.
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Jag tror att du har rätt, Bibeln säger inbördes krig i alla länder och det kommer bli så svårt att det aldrig varit så svårt tidigare och senare, när allt ser bättre ut, kommer Jesus för att hämta de sina. Det sker med hast, när dombasunerna ljuder skall den som är på taket till sitt hus inte gå ned för att hämta sin mantel och den som är ute på markerna, skall skynda mot bergen. När hesa Fredrik ljuder, Dombasuner? I alla fall ljuder Hesa Fredrik med korta stötar är det flyganfall, jag skulle rusa ut och ställa mig, för att förhoppningsvis bli upptagen av Jesus, tror stenhårt på det, har sett mig själv bli upptagen, jag lovar han såg ut som jag, var nästan exakt klädd på samma sätt, förutom att han hade min halsduk på sig, som jag letade efter innan jag gick ut.
Blir jag inte blir jag vaporiserad för ljuder Hesa Fredrik med korta ljudstötar flyger missilerna med kärnvapen redan och ingen saknar de som blir upptagna och Jesus kommer inte att kröka någons hår på huvudet och han kommer inte att bryta ett rör, bara hämta de sina
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Jag träffar mycket folk när jag är ute och går. Har man hund är det många människor som stannar och pratar lite. Både barn och vuxna vill gärna hälsa på hunden och byter några ord med mig. Det händer varje dag.
Jag pratar med folk i busskuren.