Allmänt om medicin

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Re: Allmänt om medicin

Post by Martina »

Någon som blivit deprimerad av dopaminåtstramningen av sin antipsykosmedecin? Jag tycker dämpningen av Risperidon gör mig ledsen och passiv. Har fått psykossymtom om jag försökt minska den.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag tar bara 1 mg Risperidon per dygn. På den dosen blir jag inte deprimerad. Har inte varit psykotisk sedan 2005.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 09 May 2024, 21:55 Jag klagade på att min tunga växt på vårdplatsen. Har något fåter för mig där jag måste svälja till varje pris. Fick då en Akineton. Kan inte påstå att den hjälpte något, men fick ju bara en gång.
Drick mer vatten.
Safir
Lutetiummedlem

Post by Safir »

Martina wrote: 04 Jun 2024, 15:49 Någon som blivit deprimerad av dopaminåtstramningen av sin antipsykosmedecin? Jag tycker dämpningen av Risperidon gör mig ledsen och passiv. Har fått psykossymtom om jag försökt minska den.
Jag har tagit antipsykotika för sömnen i flera år och ja den gör mig mer deprimerad. En period när jag tog Nozinan så fick jag väldigt mörka tankar så bytte till Theralen. Har tagit Nozinan senare och fick inte lika mörka tankar då.
Har Truxal nu och blir låg och håglös av den. :thumbdown:
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Är Sertralin detsamma som Zoloft?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 09 Jun 2024, 19:41 Är Sertralin detsamma som Zoloft?
Ja!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Tycker jag är ganska stabil nu. Men har för mycket mediciner. Vill trappa ner. Har väldigt mycket som jag ska sova på. Har årskontroll på onsdag. Ska ta upp det då. Att jag vill sänka mer. Blivit av med en Propavan och en Truxal sen i höstas.
Målningen är själens spegel
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag är återinsatt på folsyra igen. Har googlat såklart, men vet inte vad jag får den för eller mot.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 07 Aug 2024, 17:49 Jag är återinsatt på folsyra igen. Har googlat såklart, men vet inte vad jag får den för eller mot.
Det är en B-vitamin. Har du vitaminbrist?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Kanske har jag det, Zoidar. Kom på nu att jag var till vc angående prostatan och njurarna. Kan vara därför kanske.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Kanske börjar jag med Alimemazin igen. Fick den som inlagd och blev trött redan klockan nio. Fast de andra medicinerna jag tar är också tröttande, så jag tror inte jag hämtar ut någon Alimemazin. Hur göra?
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Lyssnade på sista avsnittet av ”En beroendepodd ” om antidepressiva. Tydligen kan det vara så att man får ett ökat sug efter alkohol av antidepressiva. Att känslolivet stängs ner.
Post Reply