Hur mycket kommunicerar vi med våra hundar och hur mycket förstår vi av deras uttryck?
Möt Birgitta Kårleman veterinär som har hundarna Shaggy och Mystery, Jonna Bornemark professor i filosofi vid Södertörns högskola, vid centrum för praktiskt kunskap, Göran Greider journalist, uppfödaren Pia Juhlin, Irene Gidmark och Miriam Lindståhl hundägare.
Betyder våra hundar lika mycket som vår sambo och hur lever vi bäst med dem också för deras skull?
Porträtt av min gamla hund Dixie och min nya hund Kaisa.
Attachments
20240608_191157-COLLAGE.jpg (1.55 MiB) Viewed 2774 times
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Dixie till vänster var en blandras, okänt av vad, men schäfer är min gissning.
Kaisa t h är en salig blandning av sex raser:
Border collie
Flat
Golden retriever
Labbe
Schäfer
Tollare
Men hon liknar mest border collie.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Krokus wrote: ↑08 Jun 2024, 20:26
Ungefär hur stor var Dixie? Hon ser stor ut på bilden!
Ja hon var stor. Högre än en schäfer, fast kanske lite smalare. Hon hade tjock päls och vägde 35kg.
Har kollat lite på hundförsäkringar. Jag kan tjäna 3000kr per år på att byta från TryggHansa till Agria. Fast det blir en sämre försäkring som täcker mindre och självrisken blir mycket högre. Ska ringa TryggHansa i morgon så kanske de kan göra något på priset. Känns inte helt optimalt att byta bolag när hunden är 8 år gammal.
Upptäckte nu när jag kollade att min gällande hundförsäkring har förbättrats i år.
Högsta belopp är veterinärvård för 80 000kr/år
Kostnadsfria veterinärmöten online.
MR, CT och scintigrafi max 80 000kr /år
Receptbelagd medicin ingår
Rehab 7000kr /år
Cellgifter ingår
Avlivning och kremering ingår vid ersättningsbar sjukdom eller olycka
Självriskperiod: 180 dagar
Fast självrisk 1400kr
Rörlig självrisk 15%
Kostnad: 6741kr per året eller 561kr i månaden.
Ingår inte: strålning
För, såvida du inte skaffar dig en Galapagossköldpadda, en håkäring, grönlandsval, islandsmussla eller har turen att få tag i ett av de där koralldjuren som lever i tusentals år, så kommer ditt husdjur att dö ifrån dig en dag.
I Saxons fall vet jag att hans livs backe har börjat luta nedåt. Jag kan se det i vår vardag. Det går lite långsammare uppför trappan hemma. Han hoppar inte upp i bilen lika smidigt längre. Orkar inte, som förr, springa efter kastad boll oändligt många gånger. Vill sova mer. Vill oftare ligga i soffan eller vid ens fötter och bara bli kliad.
Jag räknar kallt och helt själviskt med att Saxon ska leva tills han blir minst 13 – men sanningen är att det är ett lotteri. Någon har sagt att allt över tio år är bonus.
När jag sitter och skriver detta, den här texten, så bränner tårarna i mina ögon. Till sist börjar jag grina, tyst och stilla för mig själv. Se där ja, där är den ju, väntesorgen. Mitt hjärta kommer att gå sönder den dagen Saxon inte ska finnas längre. Men när dagen är inne ska jag också ta ledigt, ställa in, boka om och se till att jag är med hela vägen. Det är då jag gör en Fiona Apple. Ingen turné i världen kommer att hålla mig från Saxons sida när det är dags.
Fram till för åtta år sedan visste jag inte vad kärleken till en hund innebar. Det vet jag nu. Saxon lägger sitt huvud på mitt bröst, där jag ligger i soffan, och vilar sin guldbruna blick i min. Han är mätt, han är rastad, han är varm och han är trygg.
Värme och trygghet är också vad han avger, tillsammans med en kärlek större än världen utanför. Han drar ett djupt andetag och somnar.
Och i detta delade ögonblick av oförfalskad närhet är det, trots väntesorgen, så totalt värt det.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.