Unga kvinnors skulder rusar – trenden bakom

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Richard
Administratör

Re: Unga kvinnors skulder rusar – trenden bakom

Post by Richard »

Jag fastnade i sådana där SMS-lån med svinig ränta, så efter ett tag fick man ta nya lån för att betala det gamla o till sist orkade jag inte betala alls. La inkassobreven i en hög på golvet. Betalade bara hyran o elen. Telefonen stängde dom av för att jag inte betalade (det var förvisso en fast telefon som jag inte behövde, hade mobiltelefon). Maxade min kredit på 20 000 kr på Volvo-kortet för jag behövde bensin. Tog ett banklån, även det på 20 000 kr.

Så till sist hade jag skulder på runt 80 000 kr o fick bara socialbidrag under en kort period. Men så betalade pappa det med villkor att jag skulle ha en god man i fortsättningen. Så det hade jag i runt 12 år. Senare fick jag aktivitets-/sjukersättning (även retroaktivt, men fick betala tillbaka socialbidraget) o när jag sålde bilen så sparade jag mycket pengar.

Nu har jag inga lån eller skulder, mer än en kredit på Klarna, men den betalar jag igen varje månad. Numera sparar jag även en del, som nu sist köpte jag ädelstenar, då har man ju "kvar pengarna", eftersom man kan sälja de senare. Jag lärde mig leva mer sparsamt under perioden jag hade en god man.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag fick också hjälp av mina föräldrar en gång i tiden, när min ekonomi var helt körd i botten. Jag hade skulder hos kronofogden men ingen koll på hur mycket pengar det handlade om. Min mamma gjorde ett elefantjobb med att sanera min ekonomi. Två år senare var jag utan betalningsanmärkningar. Nu är jag mycket noga med att betala allt i tid.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Har aldrig behövt ha med kronofogden att göra, har alltid betalat min räkningar och efter ett samtal med boendevärden pga av ej betald hyra, det var förövrigt inte mitt fel det var min dåvarande sambo som kom till mig och sade pengarna för hyran finns kvar på kontot, ringde direkt värden och sade som det var och slapp ligga ute med skuld
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Nu kör jag kredit igen. Pröjar när lönen kommer 27e.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Vad ska det tjäna till?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Geta wrote: 20 Jun 2024, 18:59 Vad ska det tjäna till?
Har inte cash just nu. Får det ju bli kredit.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Kunde vart jag om jag var mer intresserad av märkesvaror och status. Men jag köper mest billiga grejer som jag betalar med faktura.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
wasp
Cesiummedlem

Post by wasp »

Zoidar wrote: 20 Jun 2024, 19:00
Geta wrote: 20 Jun 2024, 18:59 Vad ska det tjäna till?
Har inte cash just nu. Får det ju bli kredit.
Blir det inte en ond cirkel? Betala när lönen kommer är minus 2-3.000:- var gång, så kanske du måste kredita igen?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det är så jag tänker.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

wasp wrote: 21 Jun 2024, 05:18
Blir det inte en ond cirkel? Betala när lönen kommer är minus 2-3.000:- var gång, så kanske du måste kredita igen?
Jajo, risken finns. :think:
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag har 900 kr kvar av min sjukersättning som kom i förrgår.

Men mina kompisar tror jag är nån form av bank, för de lånar alltid av mig den 19:e, o jag får igen det den 27:e. Det är väl ok, spelar ingen roll var pengarna är, bara jag får tillbaka dom, vilket jag alltid fått. Men så köpte jag stenar för en del också denna månad. Ska leva snålt, har köpt på mig nikotin för en månad. Har skafferiet full med nudlar o tomatsås om det skulle bli kris.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Jag betalar typ 145 kronor i ränta per kreditkort som är maxade. Känns som det kvittar.
Post Reply