Jag skrev detta på AspergerForum, men kan likväl klistra in det här med...
Nu ska jag berätta något riktigt orättvist, oavsett om jag är för en högerregering, så var detta ganska girigt...
Som jag skrivit tidigare, så får vi en liten ersättning (hab-ersättning) för att vi är på daglig sysselsättning, får ej kallas daglig verksamhet av nån anledning. Ersättningen jag får för att jag är där halvtid är runt 500 kr i månaden, så visst, det är lite man kan räkna med i.a.f.
Sen har vi de senaste åren även fått en klumpsumma i statlig bonus, både på sommaren och i december, som motsvarar lika mycket som man fått i hab-ersättningen. Så för min del har det ändå varit runt 3 000 kr både sommar o vinter. Jag pratade med en kollega, som inte trodde vi skulle få den ersättningen när nuvarande regering tog över, men vi fick det i.a.f. förra året.
Nu till det grisiga...
I år, så får jag en sådan ersättning, eftersom jag är där via ett LSS-beslut. Men, t.ex. min kollega som jag pratade om, får ingen sådan ersättning, eftersom han är där via ett SoL-beslut. Är inte det jävligt dålig stil? Man borde få oavsett p.g.a. vilket beslut man har! Det kan t.o.m. skapa dålig stämning då bara en del folk får det. Alla får ju hab-ersättningen varje månad oavsett vad man har. Även om jag tillhör de som får ersättningen så tycker jag att detta var väldigt grisigt gjort!
Detta är egentligen något man skulle kunna tipsa media om. Men jag vet inte tillräckligt om det, bara att det är så.
En väldigt ful sak!
Moderator: Moderator 1
En väldigt ful sak!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Re: En väldigt ful sak!
Jo, taskigt!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
För oss med schizofreni hör sällan till LSS. Vi tillhör inte rätt personkrets. Sysselsättning är ingen rättighet för oss. Sysselsättning har man bara rätt till om man har LSS:
Jag har LSS p.g.a. min asperger. Det som gör att jag är deprimerad, har psykosliknande symptom, paranoid o knappt kan leva normalt är bidiagnoser. Så det är väl positivt att jag ens får hjälp med sysselsättning o även boendestöd. Även om det kanske inte direkt är asperger som är huvudproblemet, så är det huvuddiagnosen. Visst, jag uttrycker mig ofta konstigt o lite från ämnet ibland. Samt kan uppfattas autistisk med t.ex. min besatthet av bl.a. tabeller och register. En annan grej är mitt loppmarknads-beroende. Men om folk är ärliga så uppfattas jag sällan autistisk vid ett första möte (har de sagt i.a.f.).
Men det finns ett par som har huvuddiagnos schizofreni på min sysselsättning, så den är för alla. Dock ej om man har intellektuell funktionsnedsättning, då blir det en annan verksamhet. Men vi diskuterar oftast inte diagnoser och mediciner där.
Men det finns ett par som har huvuddiagnos schizofreni på min sysselsättning, så den är för alla. Dock ej om man har intellektuell funktionsnedsättning, då blir det en annan verksamhet. Men vi diskuterar oftast inte diagnoser och mediciner där.
När jag började på min sysselsättning sent 2011 tror jag vi hade sex spänn i timman. Den höjdes sedan till sju kronor. Jag har för mig att jag läst eller hört någonstans att ersättningen gått upp till 15 kronor. Men det kan väl inte stämma? Hade jag varit bekväm av mig hade jag åkt kollektivtrafiken till min sysselsättning, men kostnaderna för resekort och lunch hade gjort att jag gick back på att ha sysselsättning.
Vi hade också 6 kr i timmen när jag började, 2008 eller 2009. Men nu har det ändrats till antingen hel- eller halvdag. O eftersom jag är där större delen av förmiddagen får jag halv. Innan satt dom o räknade exakt på halvtimmen. Jag hörde nån fick en tillsägelse typ; -Kommer du 5 min för sent, så drar vi av en halvtimme.
Har dock inga siffror på vad en halvdags ersättning ligger på. Brukar få mellan 420 o 560 kr i månaden, beroende på den tid jag varit hemma helt.
Har dock inga siffror på vad en halvdags ersättning ligger på. Brukar få mellan 420 o 560 kr i månaden, beroende på den tid jag varit hemma helt.
Man kan få sysselsättning via SoL också. Om det inte ändrats ... men det finns olika aktivitetscenter för folk med psykisk ohälsa.
Så det kosta 3 kronor för sen ankomst? Hårda bud.Richard wrote: ↑22 Jun 2024, 01:48 Vi hade också 6 kr i timmen när jag började, 2008 eller 2009. Men nu har det ändrats till antingen hel- eller halvdag. O eftersom jag är där större delen av förmiddagen får jag halv. Innan satt dom o räknade exakt på halvtimmen. Jag hörde nån fick en tillsägelse typ; -Kommer du 5 min för sent, så drar vi av en halvtimme.
Jag har sysselsättning. Sol. Har ingen ersättning vad jag vet. Ingen har sagt nåt.
Målningen är själens spegel
När jag gick på ett Dagcenter ett par år var det aldrig tal om betalning. Var där frivilligt.