Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

Krokus
Rodiummedlem

Re: Tråden om hundar

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 16 Jul 2024, 17:17
memphis wrote: 16 Jul 2024, 16:23 Nämen fy nåt så hemskt. Det är ju mardrömmen att nån ska stjäla ens hund.
Knyter ni fast hundarna i kopplet som vissa gör när de handlar?
Nej, verkligen inte. Hunden stannar hemma när jag handlar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Förstår det! Skulle inte heller vilja lämna hunden själv utanför butiken.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... ens-hundar

Hundsporten Nose work kommer från USA och har utvecklats efter hur polis och tull där utbildar sina specialsökhundar. De senaste åren har intresset för sporten exploderat i Sverige.

I sporten bildar hundar och förare ekipage och letar efter undangömda, specifika dofter i olika miljöer. Istället för narkotika och sprängämnen används ofarliga doftämnen från eukalyptus, lagerblad och lavendel.

– Hunden är i grunden en varg som har gener att leta upp sin mat. Vi låter hunden jaga efter gömmor här, säger Helén Persson, som är instruktör och domare på Kingelstad hund och bland annat anordnar träningstävlingar vid sitt hem utanför Helsingborg.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Får lite dåligt samvete ibland att jag inte "jobbar" mera tillsammans med min hund. Fast å andra sidan verkar hon må bra ändå. Hon har tagit det som ett jobb att ständigt vara vid min sida, vilket har lett till att hon kan få gå mycket lös. Hon kan ordet "sök". Då blir hon helt till sig och börjar nosa efter godis.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Måste nog beställa en tid för analsäckstömning, för min hund drar arslet mot marken rätt ofta. Har aldrig gjort analsäckstömning tidigare.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

https://www.dn.se/sverige/doften-av-man ... pessimist/

Efter tusentals år som människans bästa vän har hunden utvecklat en enorm förmåga att läsa av mänskliga signaler. Hundar följer till exempel noggrant den mänskliga blicken, de kan förstå vart vi pekar och har förmågan att urskilja hundratals olika ord och läten.

Dessutom kan de uppfatta signaler som vi oftast själva är omedvetna om, exempelvis dofter som frigörs när vi blir stressade.

I den nya studien, som presenteras i Scientific Reports, samlade forskarna in mänsklig stresslukt genom att berätta för en grupp försökspersoner att de hade tio minuter på sig att förbereda en publik presentation av sig själva, som skulle filmas och bedömas. Som grädde på moset fick personerna avsluta med att muntligt lösa matematiska uppgifter framför kameran.
Doftprover från försökspersonernas svett och andedräkt samlades in. De hundar som deltog i försöket fick sedan i varierande ordning lukta på något av doftproverna, eller på en neutral doft.

Oavsett doft gick hundarna sedan fram till burken när den stod på den plats rummet där de hade lärt sig att den alltid innehöll mat, och de struntade i burken när den stod på den plats där den alltid var tom.
Men när burken plötsligt dök upp på en ny plats i rummet såg forskarna en intressant skillnad. Så länge hundarna inte kände lukten av mänsklig stress gick de glatt fram och hoppades på att hitta mat. Men om de först utsattes för proverna med stressdoft valde de att stanna kvar.

Forskargruppen skriver i sin studie att stressdoften sannolikt utlöste ett negativt känslotillstånd hos hundarna, som resulterade i ett slags riskminimerande beteende. Forskarna refererar till liknande studier på människor, där försökspersoner blir mindre benägna att chansa när de upplever att risken för besvikelser ökar. I förlängningen kan det vara ett sätt att spara kraft och energi, resonerar forskarna.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Min granne passar en liten skit. Mycket hund för pengarna, sa en bekant.

Image
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

https://illvet.se/djur/forskare-katter- ... nd-som-dor

De jamande varelserna kan nämligen också visa tecken på sorg när ett annat djur i hemmet dör – även om det är familjens hund som har gått bort.

Det är åtminstone en del av slutsatsen i en studie gjord av forskare vid universitetet i Oakley, som har låtit publicera sina resultat i den vetenskapliga tidskriften Applied Animal Behaviour Science.

Sorg hos djur är ett välkänt fenomen, särskilt bland elefanter, delfiner och schimpanser, som uppvisar komplexa beteenden i samband med förlusten av en av sina egna, som att exempelvis sitta och vaka över den avlidne.

Det finns också forskning som pekar på att hundar uppvisar ett liknar beteende.
Visserligen en artikel om katter, men jag fann den intressant ändå!
Richard
Administratör

Post by Richard »

En gång hämtade jag vår katt vid vägen, den hade blivit påkörd o var död. När jag tagit hem honom låg han på gräsmattan o de andra två katterna gick runt honom i cirklar.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Hundarna har ingen större medkänsla. Min hund tar gladeligen all mat om hon har chansen till det :lol:
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Usch. Mammas hund kissade just inne. I badrummet visserligen, men ändå. Det är ett problem att han dricker så mycket. Veterinären har sagt att det kan bero på smärta. Det är därför han får Gabapentin. Det har blivit lite bättre men han dricker fortfarande för mycket. Testet var negativt för diabetes.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Kolla här 1:30. Se hur den ljusa hunden hjälper barnet som blir attackerad av först en hund, sedan en annan. Den ljusa hunden tar absolut kontroll över situationen. Blixtsnabba reaktioner.
Först knuffar den till barnet, så att barnet slutar springa. Sen tar den itu med de två attackerande hundarna. Imponerande är ett understatement.
https://youtu.be/V-I8Q5wbrak?si=Yl9n9Pzn6Mt5uxhA
Post Reply