Dagens citat
Moderator: Moderator 1
Dagens citat
"Du behöver inte göra någonting!"
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Re: Dagens citat
Min nya signatur är ett citat av Viktor Frankl, österrikisk neurolog och psykiatriker:
"What is to give light must endure burning".
En variant på när knoppar brister, alltså att all utveckling innebär en viss smärta.
"What is to give light must endure burning".
En variant på när knoppar brister, alltså att all utveckling innebär en viss smärta.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Dom intressantaste Sommarpratarna i P1 är inte dom som fått allt serverat på en räkmacka.
" There's no knowledge behind instinct"~ Cesar Millan.
Ja, jag är mycket intresserad av instinkter då de är så gåtfulla och lockande för mig. Till exempel har jag funderat på var instinkterna är lokaliserade. Man brukar ju ibland säga att "det sitter i ryggmärgen". Tror att det är i märgen som instinkterna bor.
Ja, jag är mycket intresserad av instinkter då de är så gåtfulla och lockande för mig. Till exempel har jag funderat på var instinkterna är lokaliserade. Man brukar ju ibland säga att "det sitter i ryggmärgen". Tror att det är i märgen som instinkterna bor.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jag tror att mycket är härmning i den kultur man lever.
Ja vissa saker är inlärda, men det kan det inte enbart vara så. För ta till exempel havssköldpaddan som exempel. Den lägger sina ägg i en grop på en strand och lämnar sen avkomman till sitt öde. Där finns ingen inlärningsprocess, ungarnas "kroppar" vet bara vad som måste göras. Detta gäller för många äggläggande djur.
Det finns heller ingenting intellektuellt bakom instinkterna, som citatet ovan säger. Inget vetande.
Det är betydligt mer komplicerat med förlossningar hos människor.
Ja däggdjur som föder levande ungar måste i regel ta hand om sin avkomma för att den ska överleva. Elefanter och människor och apor har den längsta "barndomen" då man lär sig saker av föräldrarna och flocken. Intressant att nämna då är att sociala djur verkar vara mera komplexa utvecklingsmässigt.
Under och efter förlossningen är tiden då många instinkter kickar in. Det är fullt möjligt att föda sitt första barn i ensamhet. Även om det är mera farligt.
Nu vill blivande mammor ha hemförlossningar. Men det tar resurser från vanliga förlossningsvården.
Jag skulle aldrig ha valt att föda utanför ett sjukhus. Jag skulle tycka det kändes farligt, samt jag skulle vilja ha tillgång till bedövning om det behövdes.