Vad är maximal längd på prodromalfasen?
Moderator: Moderator 1
Vad är maximal längd på prodromalfasen?
Hur länge kan en prodromalfas pågå egentligen? Jag tror att min var nästan 5 år lång, är det länge, eller mer normalt?
Re: Vad är maximal längd på prodromalfasen?
Vet inte hur lång den kan vara, men min varade i ca ett år.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jag kanske ska förtydliga vad jag menar med prodromalfas:
Tiden från det att nojorna så smått började ta över mitt liv till tiden för tappad sjukdomsinsikt och psykvård.
Tiden från det att nojorna så smått började ta över mitt liv till tiden för tappad sjukdomsinsikt och psykvård.
Fem år låter länge, tycker jag. Vet iof inte vad som är normalt.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jag fick en djup depression något år innan första psykosen. Så djupt nere har jag inte varit sedan dess.
Samma här. En långvarig depression av en magnitud jag inte haft sedan dess. Fungerade bara sämre och sämre i vardagen tills då jag förlorade sjukdomsinsikten och fick söka akut för mina paranoida tankar.
Jag gissar att psykostecken började komma ett halvår innan, men kan ha haft tecken tidigare. Sen utlöstes ju min psykos under en healingsession, så det är lite annorlunda. Den kom inte "naturligt".
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Min prodromalfas pågick från det jag föddes tills jag var 19 år.
Vet inte säkert, men var väldigt "uppåt" i måendet innan första psykosen. Med viss pronoia.
/Dave
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Jag hade en ganska svår depression från 18 års åldern och sen tills att jag blev sjuk i psykos som 20 åring.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Började höra röster och var paranoid när jag var 15. Började dricka för att fly mig själv. Slutade dricka 2010. Ung 15 år senare. Dunderkrasch efter 8 månader. Två år innan av att inte våga sova för att mitt barn i lågstadiet skulle hugga mig med kniv om jag somnade. Slutade sova. Min chef var satanist och jag sökte och hittade bevis om det här och där på nätter och dagar. Rösterna blev elaka och började ta över mitt liv. Försökte hålla ihop det tills jag fick en blackout i september 2010 och drog hemifrån för att inte skada någon. Rösterna sa att jag skulle ta mitt eget liv. En vecka efter besök på akuten i november pga det så åkte jag till psyk. Då hade jag inte sovit ens en minut på 1 vecka. Min partner har sagt att jag var okontaktbar.
Så var den 15 år? Eller 2 år? Jag har ingen aning.
Så var den 15 år? Eller 2 år? Jag har ingen aning.
Målningen är själens spegel