Har en kompis som brukar ha panikångest och som även har OCD/tvångssyndrom och lite vanföreställningar.
Haon brukar fråga mig om jag har något råd att ge för hur haon ska slippa få panikångest.
Jag brukar då föreslå att kontakta psykläkare för att få antidepp mot ångesten och gå nån slags KBT eller liknande mot OCD:n.
Men då menar haon att antidepp tar bort alla känslor och att det är viktigt att kunna känna känslor och att antidepp är oftast mot depression man får utskrivet mot och tycker det är nog med att ta en medicin åt gången. KBT påstår denne inte ha tid med heller.
Andas i fyrkant lindrar inte så mycket eller ta en kall dusch för att avleda uppmärksamheten mot ångesten är ju inte första man tänker på att göra vid ångest.
Promenader kan hjälpa att lindra men svårt att ta sig ut utanför hemmet just när ångesten slår till, då vill personen bara ligga och pinas i soffan tills det går över efter ett antal timmar.
Och bedja till Gud hjälper inte heller på engång enligt haon.
Så finns det något annat eller mer råd jag kan ge personen eller ska jag tjata på personen till att ta emot hjälp från psykiatrin med medicin och KBT och öva på att minska ner på sina tvångsproblem? Tror jag har gett alla råd jag känner till och vet till personen.
Brukar även säga att att haon ska ska låta bli att tvånga så mycket så kanske det inte byggs upp till ångest som löser ut.
Panikångesten brukar komma i cykler påstår denne, oftast en gång i veckan till en gång var tredje vecka.
Panikångest+OCD/tvång
Moderator: Moderator 1
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Re: Panikångest+OCD/tvång
Finns väl en speciell typ av terapi för just OCD och tvångstankar? Kommer inte ihåg om det är KBT eller om det heter något annat.
Har tyvärr inte mer tips för det.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Re: Panikångest+OCD/tvång
Ok, tack för tips!mrsearlgray wrote: ↑06 Aug 2024, 15:48 Finns väl en speciell typ av terapi för just OCD och tvångstankar? Kommer inte ihåg om det är KBT eller om det heter något annat.
Då har jag inga mer råd att ge min kompis som lider av detta och när haon inte är villig att ändra sin inställning till att ta emot hjälp så blir det svårt att ge hjälp, när det är så svårt.