Tips på börsen.

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Re: Tips på börsen.

Post by Kippis »

Ni Viskaiter som kan detta med fonder och aktier som har kunskapen och erfarenheten.

Vad ska man tänka på, hur börjar man spara i fonder och aktier?

Är Avanza eller Nordnet, bra att börja för en nybörjare? Vilken av dom är att föredra?
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag har fått hjälp av personalen på Nordea. Jag kan inte ett dugg mer än att spara i guld. Jag vet inte ens vad jag har för fonder, jag bara spar en summa per månad som går in på det.

Men dom frågar bl.a. om man vill ha det i hög- eller lågrisk-fonder, om man vill avstå från att investera i vapen-, olja- o annat "etiskt och miljöskadligt". Min farfar blev rik på det riktigt miljövidriga företaget Monsanto, som bl.a. utvecklade DDT, PCB och Agent Orange på 60-talet!

På 90-talet försökte jag själv med aktier o gjorde ett klipp på Nokia-aktier, men fick skatta bort mycket. Sen förlorade jag jättemycket i en högriskfond. Eller, hade jag haft tålamod kanske jag tjänat på det, men jag behövde pengarna. Köpte även aktier i företaget jag jobbade på då VD:n lite tyst nämnde på ett personalmöte att det skulle gå bra, men det gjorde det inte!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Kippis »

Richard,

Okej. Känns som att man måste vara så påläst och ha bra koll på när det gäller aktier och fonder.

Är aktier mer kortsiktigt sparande och fonder mer långsiktigt? Eller är det ungefär lika, både hög och låg risk som går att välja?
Richard
Administratör

Post by Richard »

Kippis wrote: 06 Aug 2024, 15:20 Richard,

Okej. Känns som att man måste vara så påläst och ha bra koll på när det gäller aktier och fonder.

Är aktier mer kortsiktigt sparande och fonder mer långsiktigt? Eller är det ungefär lika, både hög och låg risk som går att välja?
Det är nog både och. En del, s.k. daytraders, sitter o köper o säljer en massa gånger per dag. Det kan nog ge mycket pengar om man är kunnig. Aktier kan man göra snabbare klipp på än fonder, som är lite mer långsiktigt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Kippis »

Ok.

Funderar om det är bra att köpa oetiska fonder/aktier tex. inom vapenindustrin. För det borde ju gå bra, för vapen behövs i krig och krig kommer alltid finnas tills världen går under. Men dock omoraliskt och okristet.

Hade ett sparfondkonto hos Nordea på 90talet som jag vart pålurad av en banktjänsteman som inte gick bra så den gjorde jag av med och bytte bank.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Satsa på guld! Tror det är säkrast.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Kippis »

Skulle vilja ha så mycket pengar att man kan leva på räntan. Ekonomisk oberoende. Samtidigt så är "greed" inte alltid "good". Kärleken till pengar är roten till allt ont, som det står i Bibeln
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 06 Aug 2024, 19:20 Skulle vilja ha så mycket pengar att man kan leva på räntan. Ekonomisk oberoende. Samtidigt så är "greed" inte alltid "good". Kärleken till pengar är roten till allt ont, som det står i Bibeln
Ja, fast pengar kan vara till en god sak om man inte brännar allt på sig själv. Det är just själviskheten kring pengar som kan bli ett problem. Man får spara och ha pengar, om man också är villig att dela med sig till de fattiga. Man ska inte bli gniden.
Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Kippis »

Zoidar wrote: 06 Aug 2024, 20:27
Kippis wrote: 06 Aug 2024, 19:20 Skulle vilja ha så mycket pengar att man kan leva på räntan. Ekonomisk oberoende. Samtidigt så är "greed" inte alltid "good". Kärleken till pengar är roten till allt ont, som det står i Bibeln
Ja, fast pengar kan vara till en god sak om man inte brännar allt på sig själv. Det är just själviskheten kring pengar som kan bli ett problem. Man får spara och ha pengar, om man också är villig att dela med sig till de fattiga. Man ska inte bli gniden.
Pengar är man mer eller mindre beroende för att kunna leva ett bra liv, utan måttfullhet inte överflöd och inte eller fattigt.
Är inte direkt snål utav mig, brukar ge till organisationer och behövande mindre summor med eftertanke om att det går till något bra.

Har inte direkt heller något mål med att spara i aktier och fonder så det kanske är onödigt i mitt fall att börja med det.
Jag har så jag klarar livhanken varje dag och kunna köpa någon pryl ibland, mat och kläder eller något annat man behöver.

Egentligen är jag är ganska nöjd i det lilla med den ekonomi man får ha och byggt upp, men samtidigt hade man haft mer pengar hade man kunnat göra mer tex. hjälpa andra människor runt om kring en typ mindre variant av filantropi, äta ute oftare och uppleva saker man aldrig upplevt, resa hade varit kul om det inte vore för alla oroshärdar med krig och konflikter runt om i världen.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 06 Aug 2024, 21:03
Pengar är man mer eller mindre beroende för att kunna leva ett bra liv, utan måttfullhet inte överflöd och inte eller fattigt.
Är inte direkt snål utav mig, brukar ge till organisationer och behövande mindre summor med eftertanke om att det går till något bra.

Har inte direkt heller något mål med att spara i aktier och fonder så det kanske är onödigt i mitt fall att börja med det. Tänker på ordspråket: Den som gapar efter mycket förlorar ofta hela stycket.
Jag har så jag klarar livhanken varje dag och kunna köpa någon pryl ibland, mat och kläder eller något annat man behöver.

Egentligen är jag är ganska nöjd i det lilla med den ekonomi man får ha och byggt upp, men samtidigt hade man haft mer pengar hade man kunnat göra mer tex. hjälpa andra människor runt om kring en typ mindre variant av filantropi, äta ute oftare och uppleva saker man aldrig upplevt, resa hade varit kul om det inte vore för alla oroshärdar med krig och konflikter runt om i världen.
Jag har funderat en hel del kring pengar. Jag är också nöjd med som det är. Jag har så jag klarar mig och lite till. Det är först när jag börjar jämföra med andra som jag tänker att jag kanske borde spara mer. Det gäller vara ansvarsfull med gåvor. Jag blev lurad på en stor summa. Dum som jag var skickade jag pengar till bedragare på Filippinerna. Försöker tänka längre nu. Säkrast är ju att ge till organisationer som är seriösa.

Det är ansvarsfullt att spara också. Man har rätt till att tänka på sig egen framtid också. Tror problemet uppstår när man blir girig. Det är lätt hänt med pengar inblandat.Tänker på ordspråket: Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.
Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Kippis »

Zoidar wrote: 06 Aug 2024, 19:13 Satsa på guld! Tror det är säkrast.
Hur gör man när man sparar i guld?
Visst finns det värdepapper som satsar i guld?

Man vill ju inte ha guldtackor liggandes hemma, pga inbrotts och rån risk. :roll:
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 07 Aug 2024, 13:37
Zoidar wrote: 06 Aug 2024, 19:13 Satsa på guld! Tror det är säkrast.
Hur gör man när man sparar i guld?
Visst finns det värdepapper som satsar i guld?

Man vill ju inte ha guldtackor liggandes hemma, pga inbrotts och rån risk. :roll:
Bra fråga faktiskt. Vet faktiskt inte. Ska man ha guld hemma är det klokt kolla med hemförsäkring vad som gäller och eventuellt skaffa kassaskåp. Kan ju va så att man blir nervös av att ha guld hemma och då är det inte värt det. Värdepapper vet jag inte hur det fungerar. Man kan ha guld i bankfack, men då får man betala en månadsavgift.
Post Reply