Tips på börsen.
Moderator: Moderator 1
Re: Tips på börsen.
Bankerna i min stad där jag bor har bankerna tagit bort alla bankfack, så spara i bankfack går inte längre.
Ja, banker har börjat ta bort facken. Tror andra aktörer kan ha bankfack, t.ex. försäkringsbolag.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Warren Buffett´s tips hur man ska se på aktier:
https://www.youtube.com/shorts/Ux-YQGATe-E
Själv tycker jag det verkar krångligt med aktier och att man får betala 30% skatt på vinst vid försäljning.
https://www.youtube.com/shorts/Ux-YQGATe-E
Själv tycker jag det verkar krångligt med aktier och att man får betala 30% skatt på vinst vid försäljning.
Ett tag hade jag fonder, men sålde dem med förlust. Tyckte det var krångligt.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Man kan ha ett ISK-konto (investeringssparkonto) där det är ett schablonbeskattat sparande och enklare att deklarera.
Alltså du betalar inte någon skatt för de vinster du gör.
I stället betalar du en årlig skatt som baseras på det sammanlagda värdet av dina tillgångar och insättningar, oavsett om du gör vinst eller förlust.
Hur bra det är vet jag inte.
Jag var inne på banken idag. Eftersom igår tittade jag på mina fonder, de ligger på en 3:a på skala av 7, när det gäller hur hög risken är för dom. Jag tyckte det var för lite o gick in på banken o ville ändra till en 5:a, men då sa hon att jag får ringa o beställa rådgivning eftersom de har ont om tid på lokala kontoret.
Men kan man sina saker så går det att ändra själv på internet-banken, men det kan inte jag, så jag får ringa de.
Men kan man sina saker så går det att ändra själv på internet-banken, men det kan inte jag, så jag får ringa de.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Har insett att jag kan för lite om detta ämne om fonder, aktier osv.
Skulle behövt gå en kurs eller nåt för att få en djupare förståelse för ekonomi och lära sig terminologi med mera, man orkar inte läsa på om allt på nätet även om det skulle gå till en viss gräns.
Skulle behövt gå en kurs eller nåt för att få en djupare förståelse för ekonomi och lära sig terminologi med mera, man orkar inte läsa på om allt på nätet även om det skulle gå till en viss gräns.
Be om att få ett möte för rådgivning med din bank. Det kostar inget (inte på Nordea i.a.f.), de vill ju att du ska använda deras bank. De förklarar på ett enkelt sätt. Jag kan inget heller, när jag var ung så ville jag bli en snabb aktieklippare så jag köpte o sålde lite, men förlorade mycket p.g.a. att jag inte hade tålamod.
Pappa har hjälpt mig med fonderna, annars kan jag inget om det heller. Men jag var med på ett rådgivningsmöte i.a.f. Nu köper/säljer jag inte aktier direkt längre utan har bara fonder, som administreras av proffs. Ibland går det upp, ibland ner. passa på att köp när det går ner o sälj om de går upp, men det gör jag inte, jag spar lite varje månad på det o har bara plockat ut när jag köpte en 3D-skrivare, en veterinär-räkning och en gång när jag hade väldigt mycket i räkningar (eller en kredit som skulle betalas).
Men som sagt ville jag bara ändra risken, o hoppas på att det växer snabbare, men visserligen med högre risk.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Var på en bank för 10-15år sedan för att jag tänkte börja pensionsspara i nån fond och då ville banktjänstemannen pracka på mig deras produkter och tjänster, jag litar inte riktigt på när banken pratar sig varm om sina egna produkter bara för att dom ska tjäna på det, samtidigt så är det det dom erbjuder dom kan ju inte erbjuda en annan banks produkter och tjänster, så det är förståeligt. Skulle vilja ha nån oberoende ekonomisk rådgivare som kan förklara för en nybörjare. Tror jag lägger detta på is så länge, tills jag kommer på något annat om fonder och aktier. Världen går väl under snart av allt krigande och då börserna kraschar då hjälper det inte att spara pengar i värdepapper då pengar och värdepapper blir värdelösa då.Richard wrote: ↑20 Aug 2024, 17:30Be om att få ett möte för rådgivning med din bank. Det kostar inget (inte på Nordea i.a.f.), de vill ju att du ska använda deras bank. De förklarar på ett enkelt sätt. Jag kan inget heller, när jag var ung så ville jag bli en snabb aktieklippare så jag köpte o sålde lite, men förlorade mycket p.g.a. att jag inte hade tålamod.
Pappa har hjälpt mig med fonderna, annars kan jag inget om det heller. Men jag var med på ett rådgivningsmöte i.a.f. Nu köper/säljer jag inte aktier direkt längre utan har bara fonder, som administreras av proffs. Ibland går det upp, ibland ner. passa på att köp när det går ner o sälj om de går upp, men det gör jag inte, jag spar lite varje månad på det o har bara plockat ut när jag köpte en 3D-skrivare, en veterinär-räkning och en gång när jag hade väldigt mycket i räkningar (eller en kredit som skulle betalas).
Men som sagt ville jag bara ändra risken, o hoppas på att det växer snabbare, men visserligen med högre risk.