Behandla djur väl
Moderator: Moderator 1
Re: Behandla djur väl
Nej det är det ju inte. En lösning är att ha reglerat i lag hur djuren ska skötas.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
En lite bättre lösning är att undvika importerat kött. Av många anledningar. Alla snabbrätter typ
Vi har relativt bra djurhållning i Sverige. Det är sämre med importerat kött som blir billigare men med sämre djurhållning. Är konsumenterna villiga att betala vad bra djurhållning kostar?
Ja det tror jag. Själv är jag det i allafall. Sen finns det alltid en del som ska ha det allra billigaste och skiter i hur djuren har det.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Vi är skyldiga hur vi än beter oss.
Nej det tycker jag inte. Jag känner inte skuld över att äta kött eftersom kötträtter ingick i dem kultur jag växte upp i. Men att plåga djur är en helt annan sak.
Folk köper det billigaste. Bönderna klagar över konkurrensen, och vill skippa detta. Folk måste fatta vad jobbet gått ut på. Ingen med husdjur hade köpt en Thaicube om de sett deras kutym. Det skulle varit obligatoriskt i grundskolan som att besöka koncentrationsläger fy fan.
Om det ska bli så att folk i Sverige äter mindre kött måste det finnas fullgoda alternativ. Plagiat på ost och köttfärs duger inte!
Sen måste preferenserna formas redan som barn. Både hemma och i skolan.
Sen det där om att alla köper det billigaste köttet. Så är det verkligen inte. Men det är nog de som tjänar lite mer som köper dyrare kött. Om man måste vända på varenda krona tar man nog det billigaste om man inte har satt upp regler för sig, till exempel att bara köpa svenskt kött.
Jag tycker att utländskt kött borde beskattas mera. Går väl inte att göra det inom EU men kött från övriga världen.
Sen måste preferenserna formas redan som barn. Både hemma och i skolan.
Sen det där om att alla köper det billigaste köttet. Så är det verkligen inte. Men det är nog de som tjänar lite mer som köper dyrare kött. Om man måste vända på varenda krona tar man nog det billigaste om man inte har satt upp regler för sig, till exempel att bara köpa svenskt kött.
Jag tycker att utländskt kött borde beskattas mera. Går väl inte att göra det inom EU men kött från övriga världen.
Jag känner mig skyldig, när jag äter kött. Det gjorde jag redan som barn, trots att jag växte upp bland bönder. Då var det omöjligt att bli vegetarian. Jag är det inte nu heller.
Jag tror att naturen slår tillbaka mot djurplågeri. Det blir saker som galna kosjukan och örnar som anfaller människor.
Vi är alla skyldiga. Det handlar om kognitiv dissonans som någon skrev i tråden.
Jag förstår inte riktigt att det skulle vara fel av människor att äta kött. Vi är ett däggdjur, en typ av apa i grunden, som föredrar att äta all sorts mat, både från växtriket och djurriket. Jag ser inget fel med hur naturen har skapat oss.
Att djurhållningen är oacceptabel är inte mitt fel. Det är de som jobbar med djuruppfödning, slakt och politik som är de skyldiga. De plågar djur för att de tjänar mera pengar på det sättet än att behandla djuren med omsorg.
Att djurhållningen är oacceptabel är inte mitt fel. Det är de som jobbar med djuruppfödning, slakt och politik som är de skyldiga. De plågar djur för att de tjänar mera pengar på det sättet än att behandla djuren med omsorg.