Kroppspråk och hur du rör dig

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Fantasio
Rodiummedlem

Kroppspråk och hur du rör dig

Post by Fantasio »

Visst kan man se på folk om de är sjuka när de är i rörelse? Själv ser jag mig i spegeln i änden av en korridor på mötesplatsen. Jag går framåtlutad och svänger mycket lite på armarna. Ser skymtar av mig själv när jag är på stan, detta i skyltfönster. Jag gillar inte vad jag ser. Man kan se på narkomaner att de är missbrukare, de rör sig spattigt och idisslar. Kan man se på kroppen om en människa är psykiskt sjuk eller inte? Jag tror man kan det.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Re: Kroppspråk och hur du rör dig

Post by zoegas »

Nej det tror jag inte. Jag har inte märkt det på andra. Ibland ser jag att - Den där är schizofren. Men vet inte varför.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Tror inte att man ser det på just utseendet, utan på beteendet.

Till exempel en manisk person som pratar väldigt mycket och snabbt. Så länge den maniske personen inte säger något så märker man ingenting.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Senast som jag var på återbesök i psykiatrin, skrev läkaren i journalen väldigt utförligt hur jag såg ut och betedde mig. Det mesta verkade normalt utom att jag har ofrivilliga muskelrörelser i ansiktet. Det beror på långvarigt bruk av antipsykotika.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag har aldrig läst mina journaler men har fått höra av andra att jag ser förskräckt ut.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
femfemman
Vanadinmedlem

Post by femfemman »

Jag tror inte andra kan se på mig att jag har diagnosen schizofreni, däremot kan de enkelt se att jag är alldeles för överviktig. Speciellt när jag är ute och promenerar.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

Förr när gamla depå neuroleptika var mer vanliga än idag såg jag lätt på gångstilen att de stod medicininjektioner, det var en typisk gångstil, mycket stel gång. Mitt ex gav mig rätt och sade att hon såg också det, men sade att det inte syntes på mig. Hon hade borderline men stod likväl ett tag på depå neuroleptika, det syntes inte heller, men hon stod inte länge på det.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag tycker att det är väldigt svårt att ställa diagnos på folk som man ser och träffar. Jag kan grunna utan att komma till resultat.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️

Post by Nissegossen »

De hade typiska biverkningar det gav dem stelhet och jag undrar, men tror att de inte hade biverkningsmedicinen Akineton som sjukvården åtminstone på den tiden var sparsam med.

Jag var utskriven men hälsade ändå på avd och satt i rökrummet en nyinsjuknad ung tjej satt där och sade, jag är så stel och det känns så konstigt. Jag sade, gå till expedition och fråga om du har Akineton vid behov. Hon kom tillbaka och sade, jag fick och jag sade, nu väntar vi en timme på att den verkar, det går ganska exakt på en timme. Vi satt där och pratade och det gick ganska länge, men så sade hon, för tydligen hade Akinetonet börjat verka, det är då fan att en patient skall säga åt en att man behöver medicin och vilken.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Någon gång, när jag varit inlagd har någon patient frågat om jag var personal.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Nissegossen wrote: 12 Sep 2024, 19:27 Förr när gamla depå neuroleptika var mer vanliga än idag såg jag lätt på gångstilen att de stod medicininjektioner, det var en typisk gångstil, mycket stel gång. Mitt ex gav mig rätt och sade att hon såg också det, men sade att det inte syntes på mig. Hon hade borderline men stod likväl ett tag på depå neuroleptika, det syntes inte heller, men hon stod inte länge på det.
Ja, mycket stel gång, som du skrivit, Nissegossen. Jag sätter min sista slant på att min gångstil har förändrats radikalt sedan insjuknandet.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

I mitt bostadsområde finns en äldre gubbe som går med korta steg men normalt tempo. Han rör inte alls på armarna. Långt, stripigt hår med flint på hjässan. Fel kläder efter väder (det har iofs jag också emellanåt). Skulle inte förvåna mig om han tar antipsykotiska läkemedel och har gjort i hundratals år. :(
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply