memphis dator

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Re: memphis dator

Post by Kippis »

Chromebooks uppdateras 10år från det att Chromebooken började säljas ute i handeln.

Sen om man är datorkunnig så kan man nog mixtra med prestandan på en Chromebook.
Annars vet jag inte om det finns så mycket man kan byta ut/uppgradera på en Chromebook vad gäller minne, hårddisk, grafikkort m.m.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag är inte intresserad av att mixtra med datorn. Helt ointresserad av det. Vill bara att maskinen ska fungera länge för det jag använder den till. Det vill säga betala räkningar och surfa. Eventuellt vill jag ha ett bildbehandlingsprogram också.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Admin1

Post by Admin1 »

För att betala räkningar behöver du BankID då? Därför BankID kräver Windows och Chromebook fungerar ej då. Sedan kan finnas risk för att BankID försvinner för datorer. Min bank godtar bara mobilt BankID och ej BankID på datorn. Du måste nästan fråga banken om de tänker fortsätta med BankID för datorer innan du köper dator.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag betalar räkningar på datorn men då använder jag en dosa med kamera för QR. På mobilen har jag mobilt Bank-ID. Använder det för 1177, när jag begär nya recept och läser i journaler.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Admin1 wrote: 12 Sep 2024, 17:50 För att betala räkningar behöver du BankID då? Därför BankID kräver Windows och Chromebook fungerar ej då. Sedan kan finnas risk för att BankID försvinner för datorer. Min bank godtar bara mobilt BankID och ej BankID på datorn. Du måste nästan fråga banken om de tänker fortsätta med BankID för datorer innan du köper dator.
Det behövs inget bank-id för datorn. Det går bra att använda det mobila bank-id. Men frågan är om min bank har program/ app kompatibelt med chromebook.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Admin1

Post by Admin1 »

Det finns olika uppgifter om BankID och Chromebook. Vissa säger att den fungerar i Chromebook medan andra säger den inte fungerar utan bara med vissa processorer i Chromebook. Bäst är nog att satsa på en billig Windows laptop. Lite dyrare, men du är på den säkra sidan det fungerar.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Admin,

Memphis har nog mobilt bank-id i sin telefon. Det duger. Man brukar kunna använda det till dator också. Bara att välja "logga in på annan enhet" eller liknande. "Annan enhet" = telefonen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Admin1

Post by Admin1 »

Ja, det borde fungera med Chromebook tycker även jag. Men själv skulle ominstallera Windows eller installera gratisversionen CCleaner och frigöra utrymme. Att rengöra registret är också bra med CCleaner. Hon har inte så stort behov av den egentligen.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Jag har inte haft dator på flera år. Mobilen duger.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Med min dåliga syn behöver jag en dator. Dessutom ser jag på TV i datorn.
Admin1

Post by Admin1 »

Datorerna minskar i användning på viska.se har dubbelt så många besökare mobil, som dator. Det ökar hela tiden. Det beror nog på större skärmar på mobilerna än förr. Mobiler är också miljövänligare då de drar mindre ström än en dator. En sak att tänka på framöver är att gamla mobiler med 2 eller 3 G kommer att sluta fungera efter 2026 pga 2G och 3G nätet släcks.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Admin1 wrote: 13 Sep 2024, 14:55 Datorerna minskar i användning på viska.se har dubbelt så många besökare mobil, som dator. Det ökar hela tiden. Det beror nog på större skärmar på mobilerna än förr. Mobiler är också miljövänligare då de drar mindre ström än en dator. En sak att tänka på framöver är att gamla mobiler med 2 eller 3 G kommer att sluta fungera efter 2026 pga 2G och 3G nätet släcks.
Varför är folk in på viska.se det är la inte ens ett aktivt forum längre?
Post Reply