Hur psykiskt sjuk anser du dig vara?

Moderator: Moderator 1

Hur psykiskt sjuk anser du dig vara?

1 Psykiskt frisk
0
No votes
2
3
17%
3
2
11%
4
2
11%
5
2
11%
6
5
28%
7
2
11%
8
1
6%
9
0
No votes
10 Full psykos
1
6%

Total votes: 18

Krokus
Rodiummedlem

Re: Hur psykiskt sjuk anser du dig vara?

Post by Krokus »

memphis wrote: 15 Sep 2024, 19:25 Jag lyssnade på en kvinna på Youtube, som inte har nån psykisk sjukdom, men hade för få sociala kontakter irl. Hon upplevde svårigheter att konversera. "Vad ska jag säga nu"- liksom. Så det behöver inte vara ett sjukdomstecken utan kan bero på ovana.
Bra poäng!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Eller så är hon sjuk utan att veta om det.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det sägs att det går att träna bort social fobi. Det går inte. Kan personer med ADHD träna bort sina koncentrationssvårigheter?
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Det sägs att personer med npf har annorlunda "programmering" eller "koppling" i hjärnan, jämfört med neurotypiska. Vet inte om koncentrationssvårigheter går att träna bort.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag tror att social fobi går att träna bort. Det sociala spelet är ju något vi lär oss från tidig ålder, inte något som är annorlunda i hjärnans struktur.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Tänker på när jag var som sjukast uppe på tio. Då var till och med min älskade hund ägd av djävulen. Tror aldrig att jag hamnar precis DÄR igen, men varje kris har sin egen unika karaktär.
Jag känner mig spionerad på. Avlyssnad också. Men jag försöker att inte bry mig. Vet inte vad som är sjukdom och vad som är verkligt. Vet bara att jag måste hålla mig upprätt i allafall i nio dagar till.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Geta wrote: 17 Sep 2024, 15:58 Det sägs att det går att träna bort social fobi. Det går inte. Kan personer med ADHD träna bort sina koncentrationssvårigheter?
Man får nog definiera vad social fobi innebär, och till viss del går det att träna bort det och till viss del inte?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Jag hade social fobi som jag blev av med. Den kom i samband med att jag hoppade av gymnasiet och inte träffade folk.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Richard
Administratör

Post by Richard »

Jag är också av med min social fobi, det brukar jag nämna när jag pratar inför skolklasser (som jag ska göra igen om tre veckor), att jag skolkade varje gång det var redovisning inför klassen, för jag inte ville tala inför grupp.

Sen i vissa fall menar jag att den gick över i ren paranoia, o att paranoian gick att medicinerna bort, men det stämmer inte riktigt, jag hade fortfarande kvar sociala fobin, även fast den överskuggades av min paranoia.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
zoegas
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by zoegas »

Det finns olika orsaker bakom social fobi. Är du ful och folk stirrar. Ja, då får det vara så :!:
Kippis
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Kippis »

Geta wrote: 17 Sep 2024, 15:58 Det sägs att det går att träna bort social fobi. Det går inte. Kan personer med ADHD träna bort sina koncentrationssvårigheter?
Jag uppfattar att social fobi är en psykisk åkomma som går att träna bort och som inte kräver mediciner medans ADHD är neuropsykiatrisk åkomma som kräver medicinering.
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Jag svarade 3. Förutom minnesproblem, svårigheter att komma igång, tappar ord, kallar saker för fel namn, ser zombies när jag är stressad, känner mig jagad och iakttagen av andar. Rösterna är iaf lugna med det tror jag beror på ljuset som finns i mig. Förutom det mår jag ganska okej. Vägrar identifiera mig som sjuk.
Målningen är själens spegel
Post Reply