Någon annan som springer/joggar, gör konditionsträning?
Tänkte sikta på att springa ett lopp till våren, i maj.
Börjar nog med att jogga 2 gånger per vecka, tisdag + fredag första 4 veckorna,
sen kanske öka så jag springer 3 gånger per vecka. Tror inte att jag behöver springa mer än 3 gånger per vecka någon gång.
Nån som har tips eller någon idé?
Nybörjare löpning
Moderator: Moderator 1
Re: Nybörjare löpning
Gå inte ut för hårt. Det gjorde jag och knän, fötter och så tog stryk. Belastningstukning.
Har tänkt komma igång med löpträning igen. Är väldigt grön på det så hoppas på lite tips med. Gjorde som Z skriver sist o tog det väldigt försiktigt. Sprang cirka halvmilen som längst sist jag var igång 2020
Anmälde mig till Göteborgsvarvet 2025 för ett tag sedan.
Anmälde mig till Göteborgsvarvet 2025 för ett tag sedan.
/Dave
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Ja man får gå ut försiktigt i början. När jag sprang loppet för en massa år sen så sprang jag 19 min 49 sek på 4,6 km
Va tusan när jag sprang 4,6 km på 19,49 så sprang jag på 4 min 18 sek / KM, nu måste jag hålla 7 min / km tempo på löpbandet för att ens orka springa länge
4 min 18 sek lät rätt extremt.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Så snabb var jag. 4,6 km på 19:49 blir 4 min 18 sek / km :p
Mitt bästa var 2,1 mil på 2h. Minns inte exakt tid.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Det var bra :) Minns innan jag sprang loppet förr att jag sprang upp för hela romme alpin. Som träning, det var väldigt utmanande det är ju brant uppför :D
Springer helst i mörkret, var ute för några dagar sen. Blev bara 1,3 km. Men det var gött. Tänker öka försiktigt.
/Dave