mrsearlgrays psykoskänningar

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: mrsearlgrays psykoskänningar

Post by amandara »

Ja jo - men jag är som ingen kvällsmänniska, går och lägger mig 17ish. Jag sökte ju oxå till en konstfolkhögskola i höstas, här i stan, den var på halvfart vilket skulle kunna funka (i bästa fall) - men det var två HELDAGAR. Och det funkar inte alls för mig. Hoppas på något sätt att de i kommunen/regionen tar sitt förnuft till fånga - och skapar en riktig konstnärlig ateljé. En stad av den här storleken behöver ha det, tycker jag.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 09 Oct 2024, 15:35 Ja jo - men jag är som ingen kvällsmänniska, går och lägger mig 17ish. Jag sökte ju oxå till en konstfolkhögskola i höstas, här i stan, den var på halvfart vilket skulle kunna funka (i bästa fall) - men det var två HELDAGAR. Och det funkar inte alls för mig. Hoppas på något sätt att de i kommunen/regionen tar sitt förnuft till fånga - och skapar en riktig konstnärlig ateljé. En stad av den här storleken behöver ha det, tycker jag.
Aa okej, vad tråkigt... :/
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: 09 Oct 2024, 15:37
amandara wrote: 09 Oct 2024, 15:35 Ja jo - men jag är som ingen kvällsmänniska, går och lägger mig 17ish. Jag sökte ju oxå till en konstfolkhögskola i höstas, här i stan, den var på halvfart vilket skulle kunna funka (i bästa fall) - men det var två HELDAGAR. Och det funkar inte alls för mig. Hoppas på något sätt att de i kommunen/regionen tar sitt förnuft till fånga - och skapar en riktig konstnärlig ateljé. En stad av den här storleken behöver ha det, tycker jag.
Aa okej, vad tråkigt... :/
<3
Nåbel

Post by Nåbel »

mrsearlgrey,

Ge inte upp. Fortsätt kämpa. Om jag förstått det rätt är självförverkligande viktigt för dig. Är nog viktigt för alla, men alla har olika mål. Tycker inte du ska ge upp dina mål och drömmar även om det är kämpigt och svårt ibland. Det som var svårast för mig när jag insjuknade var att förlika mig med mina begränsningar. Jag fick nya mål och drömmar, idag arbetar jag halvtid med att bygga hemsidor och föreläser på universitetet och konferenser om återhämtning från psykisk ohälsa, mer specifikt Schizofreni. Man hittar sin nisch så småningom. Förra veckan hörde en journalist av sig och frågade om jag ville vara med i ett reportage och berätta om mina erfarenheter. Planerar på att inom en snar framtid försöka mig på studier igen och eventuellt återgå till forskningen. Vad jag ville förmedla var att det finns hopp och olika sätt att känna sig nöjd med livet.

Vänligen,
Nobel
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Nåbel wrote: 09 Oct 2024, 19:34 mrsearlgrey,

Ge inte upp. Fortsätt kämpa. Om jag förstått det rätt är självförverkligande viktigt för dig. Är nog viktigt för alla, men alla har olika mål. Tycker inte du ska ge upp dina mål och drömmar även om det är kämpigt och svårt ibland. Det som var svårast för mig när jag insjuknade var att förlika mig med mina begränsningar. Jag fick nya mål och drömmar, idag arbetar jag halvtid med att bygga hemsidor och föreläser på universitetet och konferenser om återhämtning från psykisk ohälsa, mer specifikt Schizofreni. Man hittar sin nisch så småningom. Förra veckan hörde en journalist av sig och frågade om jag ville vara med i ett reportage och berätta om mina erfarenheter. Planerar på att inom en snar framtid försöka mig på studier igen och eventuellt återgå till forskningen. Vad jag ville förmedla var att det finns hopp och olika sätt att känna sig nöjd med livet.

Vänligen,
Nobel
Tack Nobel! :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Admin1

Post by Admin1 »

Jag tycker att man skall planera livet efter insjuknandet i små steg och inte planera jättekliv. Det gäller först att försöka undvika fler psykoser och undvika stress, som leder till försämringen. När sjukdomen är under kontroll och man mår bra kan man undersöka vad som kan passa en att sysselsätta sig med. Universitetsutbildning var bra för 50 år sedan, när lönerna i mitt yrke var 10 gånger högre och statusen i topp. Idag är statusen i botten och de flesta vill undvika jobbet, som är stressigt, dålig trivsel och enformigt. Alla försöker undvika jobbet, så det blir personalbrist. Men så är det för de flesta akademiker jobb. Sedan är de flesta akademikerjobb egentligen inte akademiska, så man utbildar sig egentligen för ett jobb som inte finns i verkligheten. I mitt yrke gjordes en trivselstudie på 80-talet och städerskorna stortrivdes medan akademikerna vantrivdes. Därför vill jag rekommendera städare som jobb och jag själv välja det idag, men secondhand tycker jag verkar också intressant. Akademiker är för mig helt ointressant att ägna mig åt. Trots 10 år på universitet och 3 akademiska examina inklusive doktorsexamen. Jag har inte sökt ett akademiskt jobb på 40 år, så jag har länge tyckt att det var värdelöst.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Admin1, hur mycket tid om dagen lägger du på original-Viska?
Admin1

Post by Admin1 »

Ett par timmars jobb är det nog. Det är främst nyheter som tar tid, men också underhåll av sajten, som är ganska komplicerad. Det tar 10-15 år att lära sig allt, men ändå kan det ibland dyka upp helt nya problem plötsligt.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag testade secondhand som sysselsättning. Jag blev jättestressad så jag fick sluta. Fick diska porslin och stryka kläder.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Geta wrote: 10 Oct 2024, 10:10 Jag testade secondhand som sysselsättning. Jag blev jättestressad så jag fick sluta. Fick diska porslin och stryka kläder.
Aj då, jag som gått i tankar om att ha praktik på second hand...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Richard wrote: 12 Oct 2024, 08:22
Geta wrote: 10 Oct 2024, 10:10 Jag testade secondhand som sysselsättning. Jag blev jättestressad så jag fick sluta. Fick diska porslin och stryka kläder.
En vän praktiserserade på Second hand. Han trivdes jättebra.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Richard
Administratör

Post by Richard »

Zoidar wrote: 12 Oct 2024, 09:43
Richard wrote: 12 Oct 2024, 08:22
En vän praktiserserade på Second hand. Han trivdes jättebra.
Ja, det är nog olika. Diska o stryka låter inte så kul i.a.f.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply