Hjärnkapacitet
Moderator: Moderator 1
Hjärnkapacitet
Hej funderar på hur man ökar sitt tänkande vid schizofreni tränar styrketräning på fritiden det hjälper en del men tycker hjärnan är mest tyst eller samma tankar varje dag
Re: Hjärnkapacitet
Jag vet egentligen inte, men jag brukar sitta o läsa vetenskapliga artiklar, det får mig att tänka på hur saker egentligen fungerar. Det går nog bra med vad som helst man är intresserad av. Nu har jag visserligen inte renodlad schizofreni, men det funkar nog vid det med.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Odla din nyfikenhet.
Det finns rekommendationer:
Doseringen är moderat-intensitet aerobisk motion 2 - 3 gånger i veckan i totalt 150 minuter, som minskar depression och schizofrenisymptom.
Vid schizofreniliknande sjukdomar förbättras också kognition och kardiovaskulär sjukdom.
Att kombinera aerobisk motion med styrketräning kan också ge ytterligare förbättring.
https://www.viska.se/sjalvhjalp/sjalvhj ... behandling
Förr promenerade 2 timmar per dag, men nu blir det bara en timme. Jag tror mest på motion för det stimulerar bildning av nya hjärnceller i hjärnan.
Doseringen är moderat-intensitet aerobisk motion 2 - 3 gånger i veckan i totalt 150 minuter, som minskar depression och schizofrenisymptom.
Vid schizofreniliknande sjukdomar förbättras också kognition och kardiovaskulär sjukdom.
Att kombinera aerobisk motion med styrketräning kan också ge ytterligare förbättring.
https://www.viska.se/sjalvhjalp/sjalvhj ... behandling
Förr promenerade 2 timmar per dag, men nu blir det bara en timme. Jag tror mest på motion för det stimulerar bildning av nya hjärnceller i hjärnan.
Kan vara mediciner utöver sjukdom som gör en avtrubbad. Motion kan hjälpa.
Motion ökar nog blodcirkulationen till hjärnan.
Omega 3 som Admin på viska.se har haft artikel om kan hjälpa. Jag börja själv efter artikeln och lite hjälp tycker jag att man får.
-
- Niobmedlem
Stress kan ju skjuta minnet i sank, så att arbeta bort eventuell sådan kan ju också vara bra. Annars som alla andra säger, motion och riktig näringsrik mat med eventuella tillskott. Det finns ju även en hel drös med böcker om hur man tränar upp minnet utöver detta. Minnesmästaren von Essen har nog skrivit någon.
För egen del försöker jag motionera hjärnan med korsord och att räkna matte. Rätt eller fel, vet inte, men det känns inte som om det blir sämre i vart fall.
För egen del försöker jag motionera hjärnan med korsord och att räkna matte. Rätt eller fel, vet inte, men det känns inte som om det blir sämre i vart fall.
Jag har haft Jonas von Essens mamma som tandläkare.
Det nya antipsykotikat Cobenfy kan kanske förbättra kognitionen. Ursprungligen testades den mot demens och gav vissa förbättringar, men biverkningarna var för svåra. I Cobenfy finns ett läkemedel mot biverkningarna.
Hörde idag att flour sänker IQ. Vet inte om det finns nån sanning i det. Skulle kunna vara en skröna. Jag borstar tänderna med flourtandkräm.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jag använder FLUX varje kväll. Senaste gången som jag träffade psykiater, skrev han på 1177 att jag inte hade något fel på det kognitiva.