Intyg att man är pensionär
Moderator: Moderator 1
Intyg att man är pensionär
Tydligen kan man hämta ut ett intyg på Försäkringskassan att man har sjukersättning, eller vad det kallas. Man får då ett pappersark. En kvinna från mötesplatsen sa att hon klippte ut en bit av pappret och fick det laminerat på just mötesplatsen. Det jag tänker på är att till exempel resor med kollektivtrafiken blir en smula billigare. Men görs en biljettkontroll när man har rest med pensionärstaxa måste man väl kunna bevisa att man är "förtidspensionär". Kanske kan man även komma billigare undan vid till exempel sportevenemang. Du som har sjukpension, har du fått ett papper som intygar det av Försäkringskassan? Går det att gå dit och snabbt få sitt intyg, eller är det någon form av väntetid? Varför skickas inte ett kort ut automatiskt?
Re: Intyg att man är pensionär
Finns även på deras webbplats om du loggar in med BankID.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Tack för tipset, Krokus. Måste skaffa mig ett giltigt bank-ID först.
Har Försäkringskassan ens kontor numera?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Jag tror att de har en lokal på övervåningen i ett varuhus nere på stan. Får fråga dem på mötesplatsen.
Har haft ett sådant intyg.
Det gäller att veta hur man ska trycka vid färd med buss eller spårvagn. Så att man verkligen drar nytta av intyget. Ja, du är ålderspensionär nu, Geta.
Jag har ett sånt laminerat intyg. Bara väldigt sällan jag får nytta av det.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jag har fått pensionärsrabatt på bio och när jag flyttade med flyttfirma. Nu åker jag gratis buss i ett stort område i Skaraborg.
Biorabatten för pensionärer är pinsam. 10kr eller nåt.
Jag får se när jag går till Försäkringskassan. Men måste ha hjälp att inte bara blippa busskortet utan även att trycka in pensionärstaxa. Eller ska jag fortsätta betala vuxentaxa?
Vet inte hur det funkar hos dig. I Skåne får man noll rabatt på bussen som förtidspensionär.