Nu är det så att vi ska likvidera företaget, alltså lägga ner det. Jag äger en tredjedel i det. Det innebär att jag kommer få en ganska stor summa pengar. Men vad säger Försäkringskassan om det? Jag har läst på lite o det är inga problem om man säljer aktier, men t.ex. om man daytradar, så ses det som att man nog faktiskt kan arbeta.
Jag har aldrig jobbat för företaget, då hade det såklart påverkat sjukersättningen. Pappa är den enda som utfört arbete i det. Det är han, min syster o jag som äger det.
När jag hade god man så hade jag inga andelar i företaget, men har fått en tredjedel nu när jag visat att jag kan sköta ekonomin. Så, ska jag kanske ge bort aktierna till min syster, så får hon köpa lite guldtackor åt mig, o tömma bankomaten på pengar o ge mig det kontant? Jag hade tänkt köpa en del guld för det, men resten vill jag sätta in på mitt ISK.
Så kan man sätta in lite grann i taget, man kan max sätta in 15 000 kr i månaden i bankomaten.
Jag hittar t.ex. detta på Google...
Kan man då ta emot 57 300 kr om året då, alltså genom en vanlig banköverföring från min syster, som jag sen kan sätta in på ISK:t? Jag hittar inte så mycket på; https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning Ser försäkringskassan ens om jag får pengar insatta på mitt konto, om min syster för över pengar?Får man tjäna pengar när man har sjukersättning?
Hel sjukersättning får du tjäna upp till 57 300 kronor. Tre fjärdedels sjukersättning får du tjäna upp till 148 980 kronor. Halv sjukersättning får du tjäna upp till 240 660 kronor.
Nån som vet eller har tips?