Sjukdomsinsikt

Moderator: Moderator 1

KatastrofLasse
Niobmedlem

Re: Sjukdomsinsikt

Post by KatastrofLasse »

Fick kämpa för att få min nuvarande diagnos. Har själv varit ganska säker i minst 10 år. Men nu vet jag inte längre om det verkligen är så.

Psykossjukdom som läkaren babblade om senast höll jag definitivt inte med om där och då. Han blev grinig och gick i försvarsställning när jag motsatte mig vad han sade. Men nu i efterhand så kanske han inte yrade i nattmössan ändå.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

KatastrofLasse wrote: 22 Oct 2024, 06:16 Fick kämpa för att få min nuvarande diagnos. Har själv varit ganska säker i minst 10 år. Men nu vet jag inte längre om det verkligen är så.

Psykossjukdom som läkaren babblade om senast höll jag definitivt inte med om där och då. Han blev grinig och gick i försvarsställning när jag motsatte mig vad han sade. Men nu i efterhand så kanske han inte yrade i nattmössan ändå.
Har du haft någon psykos?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
KatastrofLasse
Niobmedlem

Post by KatastrofLasse »

Zoidar wrote: 22 Oct 2024, 06:21
KatastrofLasse wrote: 22 Oct 2024, 06:16 Fick kämpa för att få min nuvarande diagnos. Har själv varit ganska säker i minst 10 år. Men nu vet jag inte längre om det verkligen är så.

Har du haft någon psykos?
Ja, 2014 eller möjligen 2015. Då var jag rädd för att IS skulle stå på vägarna med Kalashnikovs och stoppa mig, det fanns också hemliga bombmän på arbetsplatsen. Bevis på vilka terrorister som fanns i kommunen hade chefen på USB-sticka i sin skrivbordslåda. Såg hur de letade efter bra ställen att gömma sprängmedel på. Kunde läsa tankar och folk kunde läsa mina. Sprang i mörkret runt i trädgården med ficklampa och letade alldeles kallsvettig efter gömda personer som hade för avsikt att bryta sig in efter läggdags.

Läkaren kallade det då för stressinducerad reaktiv psykos,

Men sedan dess har jag nog bara varit paranoid.
KatastrofLasse
Niobmedlem

Post by KatastrofLasse »

Skulle jag själv sätta fingret på något så gissar jag Vanföreställningssyndrom i så fall. Har alltid en liten grundparanoia, men den växer sig betydligt starkare emellanåt (under nedstämdhet/depression).

Så fort chefen är i samtal (syns på Skype) så kollar jag om HR-rehab också sitter i samtal. Då vet jag att de pratar om mig. Tror också genuint att vår IT-avdelning loggar när jag är online och om jag faktiskt utför något arbete vid datorn eller bara maskar. Tror att jag får sparken om jag inte presterar.

Ibland kan jag känna att chefen har identifierat mig här på Viska.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

KatastrofLasse wrote: 22 Oct 2024, 06:38
Ja, 2014 eller möjligen 2015. Då var jag rädd för att IS skulle stå på vägarna med Kalashnikovs och stoppa mig, det fanns också hemliga bombmän på arbetsplatsen. Bevis på vilka terrorister som fanns i kommunen hade chefen på USB-sticka i sin skrivbordslåda. Såg hur de letade efter bra ställen att gömma sprängmedel på. Kunde läsa tankar och folk kunde läsa mina. Sprang i mörkret runt i trädgården med ficklampa och letade alldeles kallsvettig efter gömda personer som hade för avsikt att bryta sig in efter läggdags.

Låter sannerligen som en psykos det där!
wasp
Cesiummedlem

Post by wasp »

Zoidar wrote: 22 Oct 2024, 07:03
KatastrofLasse wrote: 22 Oct 2024, 06:38

Låter sannerligen som en psykos det där!
Ja, nog gör det!
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Min psykos är bruten. Haft kraftigt höjd haldoldos nu ett tag och psykos är bortblåst. Skönt.
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Jag hade reaktiv psykos i lumpen. Trodde jag släppts ner från flyomgplsn i Arabien och såg kameler och kvinnor med vsttenkrukor på huvudet. Rökte vattenpipa stämde dock, fick jag höra senare. Fick behålla mitt vapen, men hade tältarrest några dagar eller så.

Fick inte hämta min dagbok, så blev inte läkarbesök, som de tyckte.
In a world where you can be anything, be kind.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Konstigt du fick ha kvar vapnet.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Konstigt att du fick vara med i hemvärnet efter detta, MsTibbs?
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Geta wrote: 05 Nov 2024, 11:58 Konstigt att du fick vara med i hemvärnet efter detta, MsTibbs?
De tänkte väl att det var tillfälligt?
In a world where you can be anything, be kind.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Det tar ett tag innan man faller igenom, fullkomligt.
Post Reply