Tråden om hundar

Moderator: Moderator 1

memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Tråden om hundar

Post by memphis »

Mammas hund strejkar. Han vill inte åka bil och inte gå in i min nya lägenhet. Han vill inte vara i gamla lägenheten heller. Fast där kan han åtminstone ligga på balkongen.
Han längtar nog hem till sina egna ställen. När vi är i mammas lägenhet och vattnar blommorna vill han inte gå därifrån.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Richard
Administratör

Post by Richard »

En väninna till mig blev nyligen biten av en hund...
https://www.hd.se/2024-08-28/kvinna-bit ... angelholm/
► Show Spoiler
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

https://svenska.yle.fi/a/7-10063318
Att välja rätt mat till sin hund kan kännas som att navigera genom en djungel. Det stora utbudet av olika märken och typer av foder kan göra en förvirrad och osäker – vad är det rätta för min hund?

På ett års tid har två allvarliga fall av förgiftning hos hundar kopplade till dåligt hundfoder och tuggben upptäckts, och det här har gjort att oron bland hundägare har ökat.

I en park i centrala Åbo står en grupp hundägare med sina hundar och pratar. De är alla överens om att det är svårt att veta vilket hundfoder som är bäst, då det finns så många alternativ att välja mellan. Torrfoder, blötfoder, färskmat, olika slags specialfoder och vegetarisk hundmat, för att nämna några.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag kör med märket Doggy på torrfodret. Litar på dem. Det är gott foder till ett lågt pris. Tillverkas i Vårgårda.

En gång lyssnade jag på Fråga Veterinären i Radio Sjuhärad. Man kunde ringa in och det gjorde jag. Jag frågade om vilket foder som var bäst och veterinären sa att alla svenska torrfoder är bra. Men det kan ju ha ändrat sig sen dess.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Ibland vill inte kompisens hund bajsa på kvällspromenaden, vilket flera gånger har resulterat i att hon måste ut mitt i natten. Jag håller på att bli knäpp på henne. Nu i natt lyckades hon hålla sig hela natten.

Min sambo har inte riktigt fattat att tiken är känslig för kycklingkött, så han har ju gett henne torkade kycklingfötter att tugga på om kvällarna. Kan kanske vara därför som hon gärna bajsar mitt i natten. Igår kväll fick hon inget kvällstugg.

Även hundar har olika känsliga magar. Dessutom måste man vänja in nytt foder långsamt, om man byter foder. Detta fick jag svart på vitt när jag gick djurskötarkursen förra våren. Hästar har också känsliga magar.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ngsstudien
Hunden Joe Cocker fick hjärtsvikt som tioåring. Veterinären föreslog att han skulle medverka i en forskningsstudie om låga taurin-nivåer.

Resultatet lät inte vänta på sig.
– De allra flesta hundar kan tillfriskna helt och slippa all hjärtmedicinering som de skulle behöva under resten av sitt liv. De kan istället få ett fullångt, helt normalt liv med ett helt fungerande hjärta, säger Karin Kriström, doktorand på SLU.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... sste-fanns

Fem raser du inte visste fanns. Jag hade hört talas om två av dessa innan.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Känns väldigt tråkigt och sorgligt att livet närmar sig sitt slut för mammas hund. Han är inte alls kry. 12 år. Jag har ju haft honom så mycket. Det kommer kännas tungt när han är borta.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja det är det värsta <3
yrväder
Skandiummedlem

Post by yrväder »

Vad jag förstått har han atros din mammas hund och det finns bra mediciner mot det som hjälper jag kan nog inte tycka att atros måste vara ett skäl till avlivning. Din mamma hade råd att bjuda dig på resa och uppehälle i Spanien. Det hade räckt till många behandlingar för hunden. Magen det är bra foder Hills.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Min mamma har en annorlunda inställning till djur än vad jag har. Så vad hon kommer att göra kan jag inte påverka särskilt mycket. Hon avlivar sina hundar i vad hon tycker är "i tid". Hon tyckte jag väntade alldeles för länge med min Dixie som var 15 år när jag tog henne till veterinären sista gången.

Min filosofi är att hunden är min partner och jag vill ha kvar min partner så länge det går. Så länge de orkar och vill vara med. Mamma tycker mera att det är en skillnad mellan människa och djur. Till exempel lägger hon inga större pengar på mediciner och specialkost. Han får visserligen ett skonsamt foder, men det är inte ett dyrt foder.

Sin förra hund, en stor pyrenéer, avlivade hon när han var 11. Jag tog det ganska hårt, för jag hade passat även honom en hel del.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Förresten bjöd hon mig inte på resan. Jag betalade flyget själv. Hon bjöd på hotellet vid Arlanda 2 nätter, i utbyte mot att jag var hundvakt. Sen bjöd de på det mesta av maten och boendet i San Agustin. Så resan kostade mig ungefär 5000, förutom de pengar jag spenderade som var 160 euro.
Post Reply