Hemmasittare (ungefär)
Moderator: Moderator 1
Hemmasittare (ungefär)
En ungdom som rider i stallet där jag jobbar, skolkar väldigt mycket. Istället för att gå till skolan åker hon ofta till stallet på dagtid. Visst är det bättre att hon åker till stallet än bara sitter hemma och glor in i väggen, eller köper snus eller tyngre saker av någon langare på stan, men...
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag frågar tjejen ibland hur hon mår, och oftast svarar hon "bra" eller "trött". Kan jag ens göra något? Hur hade ni agerat? Hon har nyligen fått diagnosen adhd.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag frågar tjejen ibland hur hon mår, och oftast svarar hon "bra" eller "trött". Kan jag ens göra något? Hur hade ni agerat? Hon har nyligen fått diagnosen adhd.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Re: Hemmasittare (ungefär)
Stall verkar vara den vanligaste aktiviteten vid ADHD. Vet inte varför? Har en kompis med ADHD som är 65 år. Hon sysslar med hästar.
Att det är många praktiska moment kanske uppskattas av skoltrötta ungdomar. Men din kompis är visserligen ingen ungdom. 

Men hon är ung i sinnet.
Tror inte du ska göra något. Ungdomen får nog ta eget ansvar. Fast du kan ju vara trevlig mot henne.Krokus wrote: ↑23 Oct 2024, 11:12 En ungdom som rider i stallet där jag jobbar, skolkar väldigt mycket. Istället för att gå till skolan åker hon ofta till stallet på dagtid. Visst är det bättre att hon åker till stallet än bara sitter hemma och glor in i väggen, eller köper snus eller tyngre saker av någon langare på stan, men...
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jadå, trevlig är jag. Men jag tycker lite synd om henne. Hon förstör sin framtid.
Tvivlar på att det är så lätt att tänka på sin framtid med ADHD, när man är ung.
Hur gammal är hon? Skola är inte för alla.
13. Hon hade väldigt många F i betyg när hon slutade årskurs 6.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Oj vad ung! trodde du menade typ en gymnasieelev. :( I den åldern hade jag mycket hemma som pågick så då flydde jag hemmet och skolan. Kanske har hon också saker som pågår hemma? Tycker det är nått bra att hon tar sig nånstans iallafall även om det bara är till stallet, men det kanske är en tillflykts plats för henne?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Mrsearlgray,
Hon säger att hon är skoltrött, men jag får en känsla av att det inte är allt. Jag hoppas att hon har ett proffs att prata med, men tvivlar på att hon har det.
Hon säger att hon är skoltrött, men jag får en känsla av att det inte är allt. Jag hoppas att hon har ett proffs att prata med, men tvivlar på att hon har det.

- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Svår sits, jag vet faktiskt inte riktigt vad man kan göra i en sån situation. är dåligt på sånt... :( en sak är väl att försöka prata mer och kanske öppna upp dig om dina egna problem så kanske hon vågar öppna upp sig om sina?
Ja visst gör det ont när knoppar brister