Varför vill du vara inlagd?

Moderator: Moderator 1

Fantasio
Rodiummedlem

Varför vill du vara inlagd?

Post by Fantasio »

Många är det väl som ibland önskar att bli inlagda i slutenvården. Frågan är varför. Mår man så pass dåligt att man accepterar och i vissa fall vill ha inneliggande vård? Eller är det för en stunds uppmärksamhet? Men har man varit i det skicket att man till och med skrivs in med LPT är man väl inte kapabel att uppskatta den formen av uppmärksamhet man får? Jag kan villigt erkänna att jag uppskattar rutinerna på avdelningen och det kan gå fort. Till exempel börjar magen att kurra en bra stund innan måltiderna, trots två varma mål om dagen. Själv tror jag att önskan om att begripa mig på sjukdomen spelar in. Jag gör klart för vården att jag inte vill ha vård, men istället söker oklar hjälp med min livssituation. Kanske finns det lika många skäl till varför man accepterar, med eller utan knorr, vården man erbjuds/påtvingas som det finns presumtiva patienter. Hur går dina tankar till den här frågeställningen?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Varför vill du vara inlagd?

Post by Zoidar »

Vill inte va inlagd, tack! :?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Fantasio wrote: 24 Oct 2024, 21:23 Många är det väl som ibland önskar att bli inlagda i slutenvården. Frågan är varför. Mår man så pass dåligt att man accepterar och i vissa fall vill ha inneliggande vård? Eller är det för en stunds uppmärksamhet? Men har man varit i det skicket att man till och med skrivs in med LPT är man väl inte kapabel att uppskatta den formen av uppmärksamhet man får? Jag kan villigt erkänna att jag uppskattar rutinerna på avdelningen och det kan gå fort. Till exempel börjar magen att kurra en bra stund innan måltiderna, trots två varma mål om dagen. Själv tror jag att önskan om att begripa mig på sjukdomen spelar in. Jag gör klart för vården att jag inte vill ha vård, men istället söker oklar hjälp med min livssituation. Kanske finns det lika många skäl till varför man accepterar, med eller utan knorr, vården man erbjuds/påtvingas som det finns presumtiva patienter. Hur går dina tankar till den här frågeställningen?
Sist jag var inlagd accepterade jag det frivilligt p g a att det var den säkraste platsen jag kunde tänka mig. Hade en torped efter mig, han satt i receptionen och väntade på mig bakom en tidning. Som i en gammal film. Jag vågade knappt smyga ut och röka. Men gjorde det om jag hade sällskap. Jag var inte trygg nånstans, så att bli inlagd kom som en skänk från ovan.
Visserligen blev jag besviken över att jag inte fick åka hem en kort sväng och packa en väska, utan togs direkt till avdelningen. Men det var ändå en stor lättnad att komma upp till den låsta våningen.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Jo visst! När det behövs behövs det. Men helst slipper jag.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Jag slipper helst. Vill bara inte vara det. Känner mig inte trygg där. Kan inte sova. Uppe hela nätterna. Näst sista gången där försökte jag dumt på avdelningen men misslyckades. Uppenbarligen. Sist var jag där över helgen. Sen ville jag hem.
Målningen är själens spegel
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

När jag är psykotisk vill jag vara inlagd men det är 19 år senast. Vill då vara inlåst på grund av inbillade förföljare precis som memphis. Den lagade maten kan jag sakna. Den var dagens höjdpunkt. Sedan var det roligt att komma hem till egen säng och kylskåp och lås på dörren.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Ja, när man börjar få permisar känns det skönt att få vara hemma några timmar. Jag kan sakna lugnet på avdelningarna dock. Fast ärligt talat, det är mördande tråkigt där uppe. Just nu mår jag lite sämre och funderar på att ringa akutenheten. Men det kan ju stanna vid ett samtal, det behöver inte bli inläggning. En vecka på PIVA och tre veckor på vanlig avdelning brukar det bli för mig.
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Jag kände att jag inte tar livet av mig sålänge jag var inne. Men just nu har jag inget sånt behov.
In a world where you can be anything, be kind.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag har fått frågan om jag har mörka tankar, läs: självmord. Har sagt att tanken föresvävat mig, men att jag inte kommer att agera på den. Jag vill vara öppen med hur jag känner och vad jag tänker. Däremot har jag fått tillsägelser av de väsen jag lever med att avliva mina fiender och de är många. Men jag vill inte skada någon, inte ens rymdödlorna.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Jag ringde till säter psykiatriska mottagningen nyss. Berättade om hur jag mår och att jag behöver mer hjälp. Jag vill träffa läkare flera gånger, testa klozapin ect eller abilify eller whatever. Trött på att må såhär.

Önskar inläggning och utvärdering om medicin alternativt ect.

På slutenvården får man ju träffa läkare flera gånger medans man är inlagd. Det får man inte på öppenvården
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Trött på att lida, (kanske mer än nödvändigt)
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Leakim97 wrote: 26 Oct 2024, 04:04 Jag ringde till säter psykiatriska mottagningen nyss. Berättade om hur jag mår och att jag behöver mer hjälp. Jag vill träffa läkare flera gånger, testa klozapin ect eller abilify eller whatever. Trött på att må såhär.

Önskar inläggning och utvärdering om medicin alternativt ect.

På slutenvården får man ju träffa läkare flera gånger medans man är inlagd. Det får man inte på öppenvården
vad sa dom?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply