Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem

Re: Diabetes

Post by yrväder »

Är det inte lite fel att ni medicineras med diabetes medicinen så att ni i princip kan vräka i er vad som helst. Ökar medicinen så att ni inte behöver göra en gnutta själv går från diabetiker till icke diabetiker med medicin.
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Det är dumt med för mycket svängar. Så man tjänar på att försöka hålla sig jämn i sockret. Dumt att vräka i sig godis trist insulin. Dumt med neuropati i fötterna.
In a world where you can be anything, be kind.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag tvivlar på att mrsearlgray vräker i sig en massa godis. Hon har drabbats av diabetes 2 på grund av att hon gått upp i vikt av antipsykotikan.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Nej jag vräker inte i mig vad som helst, finns en anledning till att jag gått ner nästan 30 kg snart och det är inte medicinerna som gjort att jag gått ner i vikt. Dom har stabiliserat blodsockret åt mig.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

mrsearlgray,

Jag kan inte föreställa mig dig som 30 kg tyngre.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Haha har lite gamla bilder där man ser skillnaden men vill inte visa dom än. Vill gå ner mer innan jag gör det. :)
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Yrväder,

Du är inte riktigt insatt i vad man kämpar med som diabetiker: Det går inte att vräka i sig godis eller mat och kompensera det med stort intag av insulin, för insulinet har en verkningstid på 5 timmar och godis bara 2. Hur man än gör, så får man en blodsockertopp som i längden leder till ögon- och fot-problem (kroppens minsta blodkärl och nerver förstörs).

När jag ställs inför att äta något med mycket socker i, brukar jag tänka "jag är ju inte allergisk mot socker" och därmed leva som en icke diabetiker, men jag tar hellre en mindre bit tårta än frossar, för jag vet konsekvenserna.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Vi med diabetes 2 medicinerar väldigt sällan med insulin.
yrväder
Skandiummedlem

Post by yrväder »

Jo men neuropati eller vad det heter drabbar och där har mött inte de som diabetes 2 som haft utan de som har varit diabetes 1 och jag tror de är mer utsatta och mrsearlygrey har gått ner i vikt främst på grund av diabetesmedicinen hon fick det var då hon börja gå ner mer i vikt så den har varit en stor hjälp för hennes viktnedgång. Sen säger jag inte att hon vräker i sig men om en diabetes2 människa med medicin kan äta och ändå ha ett normalt blodsocker. så verkar det som ni kan äta mer utan att höja blodsocker och mrsearlygreys diabetesmedicin sänker hennes aptit så hon kan i praktik vräka i sig utan att höja alltför mycket.

Och problem med fötter kan du ha utan att vara diabetiker när du lagt dig.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Den diabetes medicinen man går ner i vikt av började jag med för nån månad sen? Allt detta gick jag ner för att jag blev så rädd av diabetesdiagnosen när jag fick den och började anstränga mig för att faktiskt gå ner i vikt.
Last edited by mrsearlgray on 31 Oct 2024, 20:59, edited 1 time in total.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Personer med alkoholproblem kan också få neuropati i fötterna.
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Geta wrote: 31 Oct 2024, 19:16 Jag tvivlar på att mrsearlgray vräker i sig en massa godis. Hon har drabbats av diabetes 2 på grund av att hon gått upp i vikt av antipsykotikan.
Det var svar till yrväder. Inte kritik mot msrestlgray.
In a world where you can be anything, be kind.
Post Reply