Jag hade första psykotiska symtom som 16-åring. Första gång nån kallade det psykos var i lumpen 18 år. Sen hamnade jag på psyket som typ 27-åring då hade kuratorn skrivit ”psykos?” I ansökan, och första gången inlagd står det ”dementia praecox” i journalen. Rest is history.
Så tror jag är triggad av stress/ångest som stärker symtom kanske? Men aspergare brukar inte bli psykotiska, bara i stresskaos. Har även släktingar med psykos/schizofreni/bipolär fast vi vet inte exakt. Min skötare sa schizoaffektiv? Och om det är så skulle det läsa många knutar i min fundering. Vore sannolikt och en förklaring på min sjukdom.
Vad är maximal längd på prodromalfasen?
Moderator: Moderator 1
Re: Vad är maximal längd på prodromalfasen?
In a world where you can be anything, be kind.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Min prodromalfas varade i ca 2 år tror jag.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
I 5 år för mig också. Första gången jag var inlagd vet jag inte vad som stod i journalen, men det blev paranoid schizofreni. Den diagnosen har jag haft sedan 1980 talet.
Min första diagnos var schizofreniform psykos 1968 på mentalsjukhus. Var inlagd en månad.
1-2 år för mig
Insjuknade i schizofreni som 19 åring, sista året på gymnasiet
Det var 2016, haft sjukdomen i snart 9 år är 27 snart 28 idag
Insjuknade i schizofreni som 19 åring, sista året på gymnasiet
Det var 2016, haft sjukdomen i snart 9 år är 27 snart 28 idag
Jag undrade senast idag om jag kanske alltid haft sjukdomen, bara att den inte varit påtaglig. Vet att jag hade dagar eller stunder som yngre med katastroftankar.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34