Kan mediciner hämma återhämtningen från psykos?

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Kan mediciner hämma återhämtningen från psykos?

Post by Zoidar »

Kan mediciner hämma återhämtning från psykos? Att man fryses i samma läge liksom? Att inte psykosen bearbetas. Inte för jag tänker sluta, men undrar bara.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Kan mediciner hämma återhämtningen från psykos?

Post by Zoidar »

Psykoser är väl en form av trauma? Kanske man lägger locket på med höga doser antipsykotika?
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Nej, jag har ingen erfarenhet av att medicinen skulle kunna hindra/hämma återhämtningen från psykos. Tvärtom så behöver man stabiliteten som medicinen ger för att läka så mycket det nu går. Den lägger locket på så att man inte återinsjuknar i psykos igen. Tycker inte det gör att man förhindras arbeta med eventuella trauman man upplevt som akut sjuk.

Jag har en liten modell för hur hjärnan fungerar vid psykos: Tänk dig att du har en teaterscen med en ridå bakom som döljer kulisserna. Där på scenen placerar hjärnan de saker som anses sanna och bästa möjliga terori om vad som är sant, ens tro. I kulisserna (det undermedvetna) finns gamla teorier om vad som är sant och direkta lögner. Saker man trott på tidigare, men som man ersatt med något bättre på scenen.

När man blir psykotisk, öppnar sig ridån mellan scenen och kulisserna och lögner och dåliga saker kommer fram på scenen igen. Då kan man inte längre skilja på vad som är realitet och fantasi. För att bli frisk igen, måste man stänga "ridån" och det enda sätt jag kommit på att göra det är med medicin. Sedan kan man behöva sortera bort från scenen sånt som inte ska vara där. Det gör man genom att komma på något bättre än det man har där.

Min modell hur hjärnan fungerar har jag inte läst mig till, så den behöver du inte bry dig om om du inte förstår den.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Tack för din förklaringsmodell Inwatto! Det är kanske så då att man kan bearbeta psykoser lika bra eller bättre under medicinering.
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

Jag tror antipsykotisk medicin hjälper en att återhämta dig efter en psykos. Men jag har inte haft en på tio år nu.
Jag sköter om mig och slarvar inte med sömn eller pillren.
Post Reply