När ärdet nog i tid?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Koi
Rubidiummedlem

När ärdet nog i tid?

Post by Koi »

Om jag gör för mycket. Engagerar mig för mycket för andra vill det. Och så orkar jag inte. Sagt ifrån nu. Men symtomen kommer. För en dryg månad sedan såg jag en zombie. Jag har varit nojig att folk tittar på mig i fönstret. Drar igen eller släcker och går i mörkret. Jag vet att den blonda tjejen jag aldrig sett på badhuset förut är en spion utsänd av kommunen. Jag har hört kyrkklockor ringa länge länge. Över 30 minuter. Min vän hörde dem inte. Min kaffebryggare har fräst och väst åt mig. Det tyckte jag var väldigt märkligt för sladden var inte inkopplad. Hur kan den fräsa utan ström tänkte jag. Jättekonstigt. Dagen efter fattade jag inte hur kaffebryggare han fräsa eller väsa hotfullt öht. Speciellt stendöda utan ström.

Den blonda tjejen klev upp samtidigt och hade sitt skåp bredvid mitt. Det bara förstärkte allt.

Mitt minne är en katastrof.

Jag har backat. Sagt ifrån mig allt ansvar. Sagt ifrån att jag inte kan ställa upp nåt mer bara för att folk vill det. Jag måste tänka på mig själv. Men min fråga återstår.

Har jag väntat för länge? Skulle jag backat tidigare? När vet man att det är dags att gra sig in i sitt skal igen? Jag fattar inte signaler när det kommer.
Mennden fräsande kaffebryggaren blev min droppe.
Målningen är själens spegel
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: När ärdet nog i tid?

Post by Geta »

Nu, när jag umgås med ytterst få personer IRL mår jag bra. Har inte haft någon psykos på 19 år.
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Vad är psykos?

Lite hallisar kan inte vara psykos.

Lite noja är inte psykos.

När blir det psykos?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jo, det vill jag nog påstå.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Man kan höra röster utan att vara psykotisk. Men tror man att det verkligen är andra människor eller aliens som pratar med en anser jag det vara psykotiskt.
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Hmmm… kan hålla med om nu att en väsande kaffebryggare inte riktigt är som det ska….
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Psykiatrin har en vidare definition på vad psykos är än jag. Jag trodde det bara var psykos när man var helt väck. Men tydligen så är det inte så?
In a world where you can be anything, be kind.
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

MsTibbs wrote: 11 Nov 2024, 17:20 Psykiatrin har en vidare definition på vad psykos är än jag. Jag trodde det bara var psykos när man var helt väck. Men tydligen så är det inte så?
Trodde jag också.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Man kan var fullt fungerande och ändå ha en psykos. Jag jobbade heltid och hade psykos samtidigt.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Mina psykoser var akuta. Det skulle inte gå att jobba. Fast jag kanske hade psykos innan den akuta fasen jag inte känner till.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
KatastrofLasse
Niobmedlem

Post by KatastrofLasse »

Geta wrote: 12 Nov 2024, 05:46 Man kan var fullt fungerande och ändå ha en psykos. Jag jobbade heltid och hade psykos samtidigt.
Min läkare sade så också. Jag har alltid ansett mig vara hyggligt funktionell och i förlängningen helt arbetsför (fram tills koalitionen företagshälsoård/arbetsgivare nu plötsligt inte tycker samma) men psykiatrin ansåg ju att jag ändå skulle läggas i ett psykossjukdomsfack.

Vi får se. Lade ner kontakten med psykiatrin helt och hållet så länge min arbetsgivare har haft full insyn i min journal. Bara begärt receptförnyelser. Nu är ju samtycket rivet hos arbetsgivaren, så det är kanske läge att lyfta på den stenen igen.
Post Reply