Måste man alltid jobba utspritt på veckan med sjukersättning?
Moderator: Moderator 1
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Måste man alltid jobba utspritt på veckan med sjukersättning?
Diskuterade med mamma om att jag kanske skulle klara av att jobba ett 10 timmars pass i veckan som personlig assistent eller liknande. Men fk är ju så envisa om att man ska ha timmarna utspritt under veckan. Måste man verkligen alltid det? Många jobb kan man ju inte göra så på?
Tänkte om man har sjukersättning 75% och jobbar 25% med ett längre pass i veckan för då har jag tid att återhämta mig emellan.
Tänkte om man har sjukersättning 75% och jobbar 25% med ett längre pass i veckan för då har jag tid att återhämta mig emellan.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Re: Måste man alltid jobba utspritt på veckan med sjukersättning?
Kan ev. gå om en läkare skriver ett intyg till F-kassan varför detta är det bästa för din situation. Har as we speak på gång ett intyg från min läkare som säger jag kan jobba 6h om jag har en viloperiod efter.mrsearlgray wrote: ↑11 Nov 2024, 13:23 Diskuterade med mamma om att jag kanske skulle klara av att jobba ett 10 timmars pass i veckan som personlig assistent eller liknande. Men fk är ju så envisa om att man ska ha timmarna utspritt under veckan. Måste man verkligen alltid det? Många jobb kan man ju inte göra så på?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Åh vad bra, hur är tanken att du ska jobba framöver sen då med intyget?Zoidar wrote: ↑11 Nov 2024, 13:33Kan ev. gå om en läkare skriver ett intyg till F-kassan varför detta är det bästa för din situation. Har as we speak på gång ett intyg från min läkare som säger jag kan jobba 6h om jag har en viloperiod efter.mrsearlgray wrote: ↑11 Nov 2024, 13:23 Diskuterade med mamma om att jag kanske skulle klara av att jobba ett 10 timmars pass i veckan som personlig assistent eller liknande. Men fk är ju så envisa om att man ska ha timmarna utspritt under veckan. Måste man verkligen alltid det? Många jobb kan man ju inte göra så på?
Jag har ju 50% sjukersättning, så 4h mån till ons och 6h på torsdag. Det är maxarbetstid. I praktiken blir det kanske 4h, 2h, 3h, 6h.mrsearlgray wrote: ↑11 Nov 2024, 13:38Åh vad bra, hur är tanken att du ska jobba framöver sen då med intyget?Zoidar wrote: ↑11 Nov 2024, 13:33Kan ev. gå om en läkare skriver ett intyg till F-kassan varför detta är det bästa för din situation. Har as we speak på gång ett intyg från min läkare som säger jag kan jobba 6h om jag har en viloperiod efter.mrsearlgray wrote: ↑11 Nov 2024, 13:23 Diskuterade med mamma om att jag kanske skulle klara av att jobba ett 10 timmars pass i veckan som personlig assistent eller liknande. Men fk är ju så envisa om att man ska ha timmarna utspritt under veckan. Måste man verkligen alltid det? Många jobb kan man ju inte göra så på?
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Aa okej... Ska nog be min handläggare ringa mig och ställa lite frågor om detta. Tack!Zoidar wrote: ↑11 Nov 2024, 13:41Jag har ju 50% sjukersättning, så 4h mån till ons och 6h på torsdag. Det är maxarbetstid. I praktiken blir det kanske 4h, 2h, 3h, 6h.mrsearlgray wrote: ↑11 Nov 2024, 13:38Åh vad bra, hur är tanken att du ska jobba framöver sen då med intyget?
Till syvende och sist är det väl den som har personlig assistent som bestämmer.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Jo jag menar mest att dom på fk brukar vara så petiga med att timmarna ska vara utpridda men på många jobb kan man ju inte göra så. :( Har kollat lite på jobb och dom vill ju att man jobbar minst 8 timmars pass.
Tror inte att det är önskvärt med korta pass som personlig assistent.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Nej precis... :(
Tror inte att det är Försäkringskassan som bestämmer hur man ska jobba som personlig assistent. Det görs säkert upp scheman.
Men jobbar du fler timmar per dag än vad F-kassan tillåter kan man förlora ersättning.
-
- Niobmedlem
Man kan lättare gå runt detta numer. När jag var långtidssjukriven i 1.5 år under 2021-2023 så berättade Försäkringskassan att de ju helst ser att man lägger ut sin tid under hela veckan, precis som du säger - men att man överlag inte ser så strikt på det längre. Det kan ju faktiskt vara så att en arbetsplats ligger långt bort och det tar lång tid att ta sig fram och tillbaka, då är två timmar om dagen plötsligt väldigt betungade.mrsearlgray wrote: ↑11 Nov 2024, 13:23 Diskuterade med mamma om att jag kanske skulle klara av att jobba ett 10 timmars pass i veckan som personlig assistent eller liknande. Men fk är ju så envisa om att man ska ha timmarna utspritt under veckan. Måste man verkligen alltid det? Många jobb kan man ju inte göra så på?
Så det kan ju egentligen bli kontraproduktivt för hälsa och mående.
Men sedan tänker jag att det säkert till del också beror på varför man är sjukskriven. Säkrast är väl att kolla med handläggare. Ryktet om dem är ju inte toppen, men många är faktiskt bra att ha att göra med. Men det stoppar inte mig personligen att skaka som ett asplöv när jag ska ringa dem. Upplever det som väldigt obehagligt. Aldrig kul att stå där med hatten i handen hos husbonden.