Har funderat lite på detta. Jag anser mig paranoid, är fullt medveten om att det är så.
Men samtidigt, är inte själva definitionen av paranoia att man är så övertygad i sin misstänksamhet att man inte ens lyssnar på rim & reson eller argument från andra som säger att det man upplever inte finns eller inte är sant.
Tycker att det är lite motsägelsefullt - egentligen.
Hur kan man veta att man är paranoid när man inte bör veta med andra ord?
Är det först när paranoian släpper som man inser att man varit ute och cyklat? Min paranoia växer sig mycket stark emellanåt, men generellt finns en liten grad av misstänksamhet hela tiden. Samtidigt finns det ju folk som går med djup paranoia hela tiden. Kanske värre att inse då?
Kan man ens känna till att man är paranoid?
Moderator: Moderator 1
-
- Niobmedlem
Re: Kan man ens känna till att man är paranoid?
Några få ser igenom att de är psykotiska. För en del varar psykosen hela livet. Jag brukar klarna till efter någon vecka, när jag fått cisordinol.
-
- Niobmedlem
Ok, så det finns en rimlig chans att vara medveten om den. Jag är väl en form av levande bevis, men man överanalyserar ju allt. "Tänk om paranoian bara är något jag fabricerat i mitt huvud". Typ.
Ja, jag har inte varit psykotisk de senaste 19 åren. Tar medicin kontinuerligt. Är i remission. Har inte symtom längre.
När jag är paranoid är jag helt övertygad om att det jag upplever är sant. Finns inget någon kan säga för att ändra min uppfattning. Men jag märker att jag inte mår bra. Så på så vis har jag viss sjukdomsinsikt.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
-
- Niobmedlem
Ja eller hur. Det här med bilar som följer efter, speciellt i mörkret kan vara jobbigt. Inte alls ovanligt att jag stannar för att se vad bilen bakom gör, eller tar lite andra vägar för att ha lite koll. Så visst är det en absolut sanning där och då.