Hur mår du?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

amandara
Iridiummedlem

Re: Hur mår du?

Post by amandara »

Blir man 99 får man vara glad, ändå - det är ett långt liv. Men förstår sorgen - det är en saknad som skär i själen när någon man står nära dör.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Cosmos wrote: 16 Nov 2024, 16:00 Själv mår jag inte alls bra. Anden låter mig inte vara ifred. I morse såg jag t o m en skymt av henne. Hon var på väg till badrummet där hon vanligtvis huserar.

Min vän (som just nu är bortrest) säger bara att det är psykotiskt och att jag måste stoppa de här tankarna. Men det är inte så lätt gjort när jag hör, känner och nu t o m ser en gestalt.

Jag har sådan ångest. Vet inte vart jag ska ta vägen.
Finns det ingen medicin du kan höja dosen av för ångest och psykotisk?

Som tur är har jag för det mesta varit befriad från ångest. Händer nån gång i månaden att jag har det, men annars mår jag överlag bra.
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

amandara wrote: 16 Nov 2024, 16:02 Blir man 99 får man vara glad, ändå - det är ett långt liv. Men förstår sorgen - det är en saknad som skär i själen när någon man står nära dör.
Ja, så blir det ju. Vi har haft mycket roligt och mormor har ställt upp i vått och torrt. Vi har varit på Gotland och cyklat, och fiskat i Vilhelmina bland annat. Och när hon och morfar köpte hus här i Umeå, var jag och hjälpte med gräsmattan. Då var de runt 80 år.
Cosmos
Rheniummedlem

Post by Cosmos »

Jag har Sobril mot ångest men den hjälper knappt. Förra veckan tog jag sex st bara för att få sova. Jag har Trilafon (Peratsin) som psykosmedicin men den är på en miniminivå.

Fick en ny antidepressiv medicin, Aurorix, som är en s k MAO-hämmare, när inte SSRI hjälpte. Det står i FASS att Aurorix kan ge hallucinationer. Så allt kan bero på den och att allt bara är hallucinationer även om det inte känns så. Det hela känns så verkligt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Miika
Guldmedlem

Post by Miika »

Zoidar wrote: 16 Nov 2024, 14:10
Miika wrote: 16 Nov 2024, 14:09 Ett par vänner kommer över på sällskapsspel och vi ska dricka gott till
Vet ni vad det blir för spel? Sist spelade vi Ticket to ride.
Det blir TP och poker och ev andra spel också
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 16 Nov 2024, 15:34 Mormor somnade in under förmiddagen när hon skulle vila. Ledsamt, många som dör nära mig.
Tråkigt att höra Herc! Låter ändå som hon gick fridfullt.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

Zoidar wrote: 16 Nov 2024, 16:27
Hercules723 wrote: 16 Nov 2024, 15:34 Mormor somnade in under förmiddagen när hon skulle vila. Ledsamt, många som dör nära mig.
Tråkigt att höra Herc! Låter ändå som hon gick fridfullt.
Tack, Z.. jo det var en fridfull bortgång.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Cosmos wrote: 16 Nov 2024, 16:15 Jag har Sobril mot ångest men den hjälper knappt. Förra veckan tog jag sex st bara för att få sova. Jag har Trilafon (Peratsin) som psykosmedicin men den är på en miniminivå.

Fick en ny antidepressiv medicin, Aurorix, som är en s k MAO-hämmare, när inte SSRI hjälpte. Det står i FASS att Aurorix kan ge hallucinationer. Så allt kan bero på den och att allt bara är hallucinationer även om det inte känns så. Det hela känns så verkligt.
Jag har haft Aurorix. Däremot hade jag psykotiska symptom i stort sett under hela perioden som jag tog Aurorix (fyra, fem år kanske?). Man fick höja min antipsykotiska hela tiden och lägga till andra antipsykotiska läkemedel. Först när jag slutade med Aurorix började jag må bättre med det psykotiska. Ingen läkare verkade se det sambandet. :problem:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
SpaceCorp
Lutetiummedlem

Post by SpaceCorp »

Beklagar sorgen Hercules, men du har minnena kvar i alla fall.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Att bara få somna in utan ångest. Vilken ynnest.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Hercules723
Hafniummedlem

Post by Hercules723 »

SpaceCorp wrote: 16 Nov 2024, 18:20 Beklagar sorgen Hercules, men du har minnena kvar i alla fall.
Tack, SpaceCorp för omtanken.

Jo, det är som du säger memphis!
wasp
Cesiummedlem

Post by wasp »

Mår ganska ok, kort sagt.
Post Reply