Klozapin/Leponex
Moderator: Moderator 1
Klozapin/Leponex
Jag har svårbehandlad schizofreni med starka negativa symtom och svårt med den kognitiva funktionsförmågan, har testat olika läkemedel och står på Invega (xeplion injektion) och gjort i 4 år. Men det hjälper inte så diskuterade med läkaren om jag ska testa Klozapin eftersom min schizofreni är svårbehandlad. Klozapin medicinen är starkast psykos medicin och man kan förbättras under lång tid både med negativa symtom och kognition.
Läkaren som bestämde att jag ska börja med klozapin berättade att jag måste ta blodprov 1 gång i veckan för att ha koll på de vita blodkropparna så att det inte blir farligt låga nivåer, så det ska jag göra.
Har läst om medicinen och det kan vara väldigt allvarliga biverkningar så jag blir ju lite rädd för att börja med de tabletterna. Ska prata med min sjuksköterska och se om han kan prata med en läkare, för det kan tydligen vara risk för hjärtsjukdomar som kan vara allvarliga och farliga.
Stod att man bör kolla upp sin hjärthälsa innan man börjar medicinera. Blir ju nojjig och skraj när det verkar kunna vara väldigt allvarliga biverkningar som kan leda till döden...
Är det några av er här på viska som Står på Klozapin eller har gjort det? Kollade ni upp någonting innan ni började medicinera?
Är det någon annan som läser det här som har någon input? Hur ska jag tänka, vill ju verkligen medicinera med den eftersom att den kan hjälpa mig till att få ett mer värdigt liv, men samtidigt är jag rädd......
Läkaren som bestämde att jag ska börja med klozapin berättade att jag måste ta blodprov 1 gång i veckan för att ha koll på de vita blodkropparna så att det inte blir farligt låga nivåer, så det ska jag göra.
Har läst om medicinen och det kan vara väldigt allvarliga biverkningar så jag blir ju lite rädd för att börja med de tabletterna. Ska prata med min sjuksköterska och se om han kan prata med en läkare, för det kan tydligen vara risk för hjärtsjukdomar som kan vara allvarliga och farliga.
Stod att man bör kolla upp sin hjärthälsa innan man börjar medicinera. Blir ju nojjig och skraj när det verkar kunna vara väldigt allvarliga biverkningar som kan leda till döden...
Är det några av er här på viska som Står på Klozapin eller har gjort det? Kollade ni upp någonting innan ni började medicinera?
Är det någon annan som läser det här som har någon input? Hur ska jag tänka, vill ju verkligen medicinera med den eftersom att den kan hjälpa mig till att få ett mer värdigt liv, men samtidigt är jag rädd......
Re: Klozapin/Leponex
Jag är ju bara 27 år också, och det är som Geta säger, jag har ju en stor del av livet framför mig, jag har inte levt färdigt..
Leakim,
Du har ju flickvän. Det är ovanligt bland schizofrena.
Du har ju flickvän. Det är ovanligt bland schizofrena.
Själv står jag på Kolozapine/Leponex sedan 2008.
Jag var så inne i min psykos då så jag minns inte vad läkarn sa om när jag fick denna medicinen, dom hade väl inte så mycket val mer än att sätta in medicinen.
Du ska inte nojja över biverkningarna, det brukar gå bättre än vad man tror.
Bara du tål medicinen att du inte får för lite vita blodkroppar för då måste du sluta med den omedelbart, eller hur det nu var med det.
Jag var så inne i min psykos då så jag minns inte vad läkarn sa om när jag fick denna medicinen, dom hade väl inte så mycket val mer än att sätta in medicinen.
Du ska inte nojja över biverkningarna, det brukar gå bättre än vad man tror.
Bara du tål medicinen att du inte får för lite vita blodkroppar för då måste du sluta med den omedelbart, eller hur det nu var med det.
Det var aktuellt för mig med klozapin, köpte till och med några förpackningar med tabletter. Men jag ångrade mig pga detta med blodet. Jag hade vid den tiden redan litium, som också kräver regelbundna blodprover. Så jag tyckte det blev för mycket.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jag har klozapin. De biverkningar jag märker är att jag typ alltid är trött och att jag dreglar mycket på natten.
Vad jobbigt att alltid vara trött. Det var jag, när jag jobbade förr. Men då sov jag bra på nätterna.
Det här med att dreggla mycket på natten har jag hört flera sagt, och även tröttheten av klozapin, en medboende sa att han var väldigt väldigt trött utav medicinerna
Jag dreglar av Clozapine, men som jag skrivit i andra trådar verkar Clozapine tvärtom för mig, det ger mig psykoser och rädsla.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Tar man till natten så spelar det ingen roll om man blir trött då är det bara ett plus om man har svårt att somna.
Dagtid är det ju naturligtvis jobbigt att vara trött på medicinen om man ska göra saker.
Själv tar jag bara till kvällen för att kunna sova på natten.
Dagtid är det ju naturligtvis jobbigt att vara trött på medicinen om man ska göra saker.
Själv tar jag bara till kvällen för att kunna sova på natten.