Högre högkostnadsskydd för mediciner till sommaren
Moderator: Moderator 1
Re: Högre högkostnadsskydd för mediciner till sommaren
Verkar som att de ska höja gränsen när högkostnadsskyddet börjar gälla. På så sätt blir det inte dyrare för de som ändå kommer upp på fullt högkostnadsskydd. Det blir dyrare för de som bara brukar komma upp på partiellt högkostnadsskydd. Om jag har förstått det rätt. Svårt dock att veta. Antagligen höjer de maxbelopp också.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Tror de höjer maxbeloppet med 50 kr.
Jag kommer inte upp i de summorna med min budgetmedicin.
Jag får högkostnadsskydd direkt för Abilify kostar över 3000kr dosen. Så bekymrar mig inte så mycket för jag betalar månadsvis ca 250kr i månaden.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Hur betalar man månadsvis? Går det att göra?
Ja visst går det! Man säger bara till apotekspersonalen att man vill ha det på konto.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Va bra! Men hur blir det om man något år inte kommer upp på maxbeloppet?
Vet inte riktigt :|
Nån som sa att högkostnadsskyddet ska höjas till 4000kr. Vet dock inte hur sannolikt det är.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/8qx ... ed-medicin
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/8qx ... ed-medicin
Från och med juli nästa år ändrar regeringen gränsen för högkostnadsskyddet för läkemedel. Gränsen för när dina mediciner subventioneras höjs, enligt medieuppgifter, till 2000 kronor. Först från 4000 kronor blir medicinen helt subventionerad. Den enskilde får alltså betala betydligt mer än idag.
Oj, inte roligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
https://www.ehalsomyndigheten.se/privat ... nadsskydd/
Den 1 januari 2025 höjs taket i högkostnadsskyddet för läkemedel från 2 850 kronor till 2 900 kronor. Det beror på att prisbasbeloppet höjs från 57 300 kronor till 58 800 kronor vid årsskiftet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.