Lite som jag. Jag kan inte längre läsa böcker, på första meningen kommer uppslaget till en egen bok som börjar med samma mening, fortsätter läsa hör berättar rösten men på ett helt annat plan fortsätter jag på min bok och kommer på mig själv att jag inte alls är med i vad som står i boken ögonen följer texten jag hör orden, men jag är helt borta på ett annat plan. Kan inte läsa böcker längre detta inträffar varje gång. Det är tankar utan ord som sagt på ett helt annat plan.
Tänka i bilder eller inte
Moderator: Moderator 1
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Re: Tänka i bilder eller inte
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
-
- ☢️ Californiummedlem ☢️
Allt vad man upplevt i livet går att återskapa i hjärnan lite som MsTibbs skriver, med hjälp av lite Fantasi kan man skapa i sin hjärna, men hos mig fallerar det pga att jag kan inte rita ett rakt streck på ett papper, det är därför jag söker en tecknare som på min beskrivning ritar mitt flygande tefat. Det är ett klassiskt runt tefat, men inget UFO då det är känt hur jag får det att flyga
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
nissegossen101@gmail.com
Den eleven i min gymnasieklass som fick högst betygssnitt, hade fotografiskt minne. Han behövde inte läsa igenom anteckningar inför proven. Tyvärr dog en av hans nära anhöriga i mitten av trean, och han var därför borta mycket i trean. Annars hade han nog fått ännu bättre betyg.Nissegossen wrote: ↑28 Oct 2021, 16:52 När jag talade om på viska.se att jag såg syner och inte bara hörde fick jag Admin1 på mig och han sade antingen har du en hjärnskada tumör eller alkoholmissbruk. Jag höll fast i vad jag skrev och sade alla har ett synminne de kan referera till, samt att jag ser te x en bok jag läser i bilder samt att i ungdomen förlade jag boken jag läste i näromgivningen på gatan vi bodde på. För att minnas boken och innehållet tittar jag i fjärran får upp boken och referera boken i ord efter bilderna jag har av innehållet i boken. Så du ser i bilder precis som jag, det var kul.
Admin1 på viska.se tror enbart att jag är en försupen gubbe som inte går att lita på.
Visst, alla har ett synminne jag ger dig definitivt rätt på det, samt att det går att tänka i bilder inte bara i ord. Men skillnaden mellan Jocke och mig, är den att jag är van vid bilder som har rörelse i bilden och kommer fram till något, en början och ett slut. Kanske vår förmåga har gjort att undermedvetet har vi skapat ett band mellan oss. Jag gillar dig det vet du. Men åldersskillnaden är för stor.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.

Ja, mitt liv är helt enkelt väldigt skör.
"Admin1 på viska.se tror enbart att jag är en försupen gubbe som inte går att lita på."
Det är snarare tvärtom...
Det är snarare tvärtom...

Ja, jag tänker att Admin trots allt har kaptens grad, och är utbildad i ett auktoritärt miljö! Vem är att lita på? Ingen, inte ens mig själv! Så varför tjöta över det historiska perspektivet? Ha det gott Amen!
Admin1 har inte kaptens grad. Han skulle ha fått det om han gjort en
ny utomlandstjänstgöring. Han är veteran.
ny utomlandstjänstgöring. Han är veteran.
Ja! Små filmer spelas ofta upp då jag tänker.
https://illvet.se/manniskan/forskare-ma ... a-fem-satt
VERBALT TÄNKANDE
Hjärnan pratar med sig själv
Beskrivning
Många människor tänker via en inre röst, som verbalt uttrycker sina tankar i sitt eget tonfall. Det kan vara en löpande dialog, där personen formulerar tankar, frågor och svar, nästan som att föra ett samtal med sig själv.
Vetenskap
Studier har visat att den inre monologen aktiverar språkområden i hjärnan som Brocas centrum och Wernickes centrum, som bearbetar språk och tal.
Innebörd
Personer med en stark inre monolog har enligt studier lättare för språkliga uppgifter som att läsa och kommunicera tydligt. De analyserar problem genom att ”prata igenom” dem med sig själv.
VISUELLT TÄNKANDE
Tankarna visas som en film
Beskrivning
Vissa personer tänker huvudsakligen i form av inre bilder, som kan vara väldigt detaljerade och levande. Det är särskilt vanligt bland personer med hög rumslig intelligens, till exempel konstnärer och ingenjörer.
Vetenskap
Visuellt tänkande aktiverar visuella områden i hjärnan, i synnerhet syncentrum i nack- och hjässloberna, som hjälper oss att förstå former, avstånd och förhållanden mellan föremål i rummet.
Innebörd
Visuellt tänkande gör det möjligt att planera och förstå komplexa idéer i form av bilder eller inre filmer. Det kan vara en fördel vid uppgifter som kräver kreativitet och visualisering, till exempel konst, design och arkitektur.
KÄNSLOMÄSSIGT TÄNKANDE
Minnen är uppbyggda av känslor
Beskrivning
Vissa människor tänker i känslor och sinnesstämningar. De bearbetar information genom känslomässiga tillstånd och minns i många fall händelser genom de känslor som väcktes.
Vetenskap
Känslomässigt tänkande aktiverar limbiska system i hjärnan som amygdala och hippocampus, som bearbetar och minns känslor.
Innebörd
Personer med känslomässigt tänkande är i många fall empatiska. De förstår andra personers känslor och de är bra på att skapa relationer. De fattar ofta beslut baserade på magkänsla, vilket kan vara en fördel i personliga relationer.
KROPPSLIGT TÄNKANDE
Hjärnan tänker via kroppen
Beskrivning
Så kallade kinestetiska tänkare bearbetar information genom fysiska känslor och rörelser. De föreställer sig till exempel hur det skulle kännas i händerna när ett stycke trä plockas upp från marken.
Vetenskap
Kroppsligt tänkande aktiverar motoriska områden i hjärnan, till exempel rörelsecentrum och lillhjärnan samt sensoriska områden som bearbetar beröring och den egna kroppens position.
Innebörd
Kinestetiska tänkare är bra på aktiviteter som förutsätter fysisk koordination och rörelser, till exempel idrott, dans eller hantverk. De lär sig i många fall bäst genom att utföra uppgifter i form av praktiskt arbete med antingen händerna eller hela kroppen.
OSYMBOLISERAT TÄNKANDE
Abstrakta tankar löser problem
Beskrivning
Med osymboliserat tänkande avses tankar som inte uttrycks i ord, bilder eller andra symboler. Det är en direkt typ av tankar som du är medveten om utan att se, höra eller känna dem i sinnet.
Vetenskap
Fenomenet omfattar komplexa mentala processer som inte är kopplade till specifika sensoriska delar av hjärnan. Det tyder på att hjärnan bearbetar tankarna på ett abstrakt vis.
Innebörd
Personer som tänker osymboliserat löser ofta problem intuitivt och utan att veta hur de kom fram till resultatet. Detta sätt att tänka lämpar sig väl för att antingen lösa komplexa, abstrakta problem eller fatta snabba beslut.
Det är väldigt svårt att få kläm på hur man tänker.
De starkaste hallucinationerna jag haft har varit synhallucinationer. De är ovanliga vid schizofreni men möjliga utan att man har hjärntumör eller något annat felNissegossen wrote: ↑28 Oct 2021, 16:52 När jag talade om på viska.se att jag såg syner och inte bara hörde fick jag Admin1 på mig och han sade antingen har du en hjärnskada tumör eller alkoholmissbruk. Jag höll fast i vad jag skrev och sade alla har ett synminne de kan referera till, samt att jag ser te x en bok jag läser i bilder samt att i ungdomen förlade jag boken jag läste i näromgivningen på gatan vi bodde på. För att minnas boken och innehållet tittar jag i fjärran får upp boken och referera boken i ord efter bilderna jag har av innehållet i boken. Så du ser i bilder precis som jag, det var kul.
Admin1 på viska.se tror enbart att jag är en försupen gubbe som inte går att lita på.
Visst, alla har ett synminne jag ger dig definitivt rätt på det, samt att det går att tänka i bilder inte bara i ord. Men skillnaden mellan Jocke och mig, är den att jag är van vid bilder som har rörelse i bilden och kommer fram till något, en början och ett slut. Kanske vår förmåga har gjort att undermedvetet har vi skapat ett band mellan oss. Jag gillar dig det vet du. Men åldersskillnaden är för stor.
Nått jag ofta har funderat på, är om Albert Einstein tänkte i bilder? Om han föreställde sig hur gravitationen kröker rumtiden och massa/energi-ekvivalensen? Eller om han bara kom fram till det på matematisk väg? Jag hade velat kunna föreställa mig det i bilder i huvudet.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/