Ljudkänslighet
Moderator: Moderator 1
-
- Litiummedlem
Ljudkänslighet
Inne i en period med ljudkänslighet. Man blir ju alldeles konstig vid plötsliga ljud. Har ni också detta? Finns det någon förklaring? Det räknas som ett positivt symptom eller?
Har precis tagit mig ur ett par tre hyperaktiva veckor, måttlig paranoia (den tycks aldrig helt försvinna), varit vårdslös bakom ratten, och impulsiv runt 20 timmar per dygn. Tröttheten har kommit som ett brev på posten och jag tror ljudkänsligheten är kopplad till tröttheten. Låter sannolikt?
Har precis tagit mig ur ett par tre hyperaktiva veckor, måttlig paranoia (den tycks aldrig helt försvinna), varit vårdslös bakom ratten, och impulsiv runt 20 timmar per dygn. Tröttheten har kommit som ett brev på posten och jag tror ljudkänsligheten är kopplad till tröttheten. Låter sannolikt?
Re: Ljudkänslighet
Är både ljud och ljuskänslig i perioder. Det var speciellt jobbigt precis efter psykosen. Kunde hoppa till av plötsliga ljud då, och särskilt besvärligt var det vid läggdags. Började sova med öronproppar då. Hade även öronproppar i under dagen ibland. Vet inte vad det räknas som, men det är nog en del som upplever sig vara mer känsliga för sinnesintryck i samband med psykossjukdom.
'cause the freak inside controls my mind
Är extremt ljudkänslig emellanåt. Är kraftigt närsynt h -6,25 v -9,75, men har mycket god hörsel. När jag tycker allt är så hotande, höjer jag medicindosen med 1mg Risperdal själv. 5mg då, istället för 4mg. Har tillåtelse av läkare att göra så.
När jag är trött och/eller stressad blir jag extra ljudkänslig. Om sambon öppnar en burk läsk gör det ont i mina öron.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Du är väl ljuskänslig också vid stress? Har för mig du sagt att du haft solglasögon inomhus.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Zoidar,
Ja, det har hänt, men inte alls särskilt ofta.
Ja, det har hänt, men inte alls särskilt ofta.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
-
- Litiummedlem
Ok fina Viskare, det var bra att veta. Det är jätteobehagligt, men idag har det gått ganska bra faktiskt.
-
- Niobmedlem
Varit ljudkänslig i ett par veckor nu. Fryser nästan till is eller rycker till vid minsta oväntade ljud. Måste vara kopplat till rådande sinnesstämning.
Ett bra tag sen nu, men jag var väldigt ljudkänslig p g a PTSD. Det har sakta vuxit bort medans traumat kommer allt längre bort i backspegeln.
Det var plötsliga ljud som skrämde mig. Eller att nån öppnade lådorna lite väl aggressivt i köket.
Det var plötsliga ljud som skrämde mig. Eller att nån öppnade lådorna lite väl aggressivt i köket.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Hade en kompis (numera avliden) som sprang och höll för öronen bara för en avgasknall från en bil.
Jo tack. Min högljudda pappegoja bota mig.
En gång gick jag och pratade med en klient med ganska bestämd röst. Då var det en tant som höll för öronen och sa: "Skrik inte!" Överkänslig deluxe!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34