Intelligens

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Nobel
Tuliummedlem

Intelligens

Post by Nobel »

Blev nyfiken så gick in på Mensas hemsida och gjorde deras provtest. Testet ska ge en indikation på hur bra en hjärna är på att se mönster i bilder jämfört med alla andra hjärnor. Är deras test tillförlitligt? Enligt resultatet så borde jag ta deras "riktiga" test för att utreda min IQ. Tänker att det kanske är ett sätt för dem att tjäna pengar genom att locka dumma personer till att betala för deras test.

Vad får ni för resultat när ni tar deras test på mensa.se? Har ni tagit intelligenstest innan? Hur gick det till? Vilket blev utfallet?

...Enligt deras test ska min hjärna vara bättre än 96% av befolkningen på att se mönster... Men jag känner mig samtidigt så j*vla korkad och dum. Om resultatet stämmer så ser det mörkt ut för mänskligheten.
'cause the freak inside controls my mind
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Intelligens

Post by Geta »

Min syster tog ett sådant test och blev förvånad över hur bra det gick.

På gamla Viska hade vi en medlem med 152 i IQ men som var tvungen att ha boendestöd.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag har aldrig gjort nåt intelligenstest så har ingen aning hur det ligger till.

Tror inte att jag skulle få särskilt många poäng då min intelligens mera rör psykologi, inte matematik.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
femfemman
Vanadinmedlem

Post by femfemman »

Jag har gjort "provtestet" på Mensas hemsida 2 gånger. En gång innan jag insjuknade i psykos och en gång efter. Stor skillnad på resultaten.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Har inte heller gjort något intelligenstest. Vågar inte. Har aldrig blivit utredd av psykolog.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Fick 126 när jag tog riktiga Mensa-testet och 126 via WAIS utredningen också, så ligger över genomsnittet men känner mig också jävligt korkad och dum mesta delen av tiden...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

Gjorde funktionstest hos psykolog bland annat en gång. Låg högt på logiskt tänkande men minnet var under medel.
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Stör mig ff för att mitt iq test gick så dåligt när jag mönstrade. Jag var jättenoga, så när jag fattade hur många uppgifter det var orkade jag inte göra dem och klickade bara igenom dem. Därför får jag leva med skammen att ha min låga iq dokumenterad hos militären. Det är ju typ ett one in a lifetime test.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Jag har gjort wais III 2003.

Det var massor med tester. 200 poäng var max. Jag hamnade på 170 på logik och mönster. 150 på visuella delen. Har lätt att se formen på en 3D figur på papper.

Dåliga var arbetsminne. Processhastighet. Sen nåt mer som jag inte minns.

Men. Med allt detta ihopbakat hamnade jag på 88 procentilen. Min psykolog sa att hade min rastlöshet och pirr i kroppen räknats med hade jag haft IQ som en daggmask.

Öppenvården snackar om nytt IQ-test med den gamla som referens.
Målningen är själens spegel
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Ja…jag har inte sökt mig till MENSA. Det lockar ibland att bara göra det för skojs skull fick ockdå att jag skulle göra riktiga tentan förut.

Tror det är sp de tjänar pengar. Som lockvaror i matbutiken
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag ljuger. Jag gjorde ett sådant där snabbtest på nätet. Då fick jag 126 i IQ. Jag var bra i matte i skolan. Nu skulle jag montera ihop en flyttlåda. Det tog ett tag innan jag fattade hur det skulle vara. IKEA-möbler har jag inte haft någon svårighet att sätta ihop.
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Geta wrote: 03 Jan 2025, 20:33 Jag ljuger. Jag gjorde ett sådant där snabbtest på nätet. Då fick jag 126 i IQ. Jag var bra i matte i skolan. Nu skulle jag montera ihop en flyttlåda. Det tog ett tag innan jag fattade hur det skulle vara. IKEA-möbler har jag inte haft någon svårighet att sätta ihop.
Jag gillade också matte. Speciellt imaginära tal, derivator och sannolikhet. Minns inte mycket längre. Kanske ska rota fram min gamla mattebok någonstans ifrån.
Post Reply