Abilify som uppigande medicin?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Viskare
Blymedlem

Abilify som uppigande medicin?

Post by Viskare »

Någon som tar Ablify för att bli piggare och vad er isåfall era erfarenheter?
Jag har tagit 5mg Olanzapin / Zyprexa i många år (för att motverka psykos). Jag blir trött av den här medicinen. Jag uppskattar att jag behöver 1,5 till 2 timmar mera sömn per natt för att vara någorlunda lika pigg som innan jag började med medicinen.

Jag har provat Abilify två gånger. Jag misstänker själv att jag inte kan ta den här medicinen enbart för den stör min sömn så mycket. Men jag märker ju att den är delvis uppigande. Jag vaknar tidigare på morgonen av den och känner mig pigg. Problemet är bara att jag börjar vakna tidigare och tidigare ju längre jag använder medicinen och blir då istället trött på dagen. Jag talade nyligen med en läkare och läkaren sade att de doser jag börjat med tidigare troligen har varit för höga 7,5 mg och 15mg. Nu ska jag testa att börja med 2,5 mg vid sidan av Zyprezan. Tanken är väl då att jag ska övergå till enbart Abilify efter en tid. Men jag tvivlar nu på att det här lyckas. När jag frågade läkaren om Abilify kan pigga upp en person som går på Zyprexa så sa läkaren att ja det kan den. Så jag tänker då själv att kanski jag kunde ha Abilify som koplemenet till Zyprexa. Är det någon som har Abilify enbart för att pigga upp sig och isåfall vilken dos?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Abilify som uppigande medicin?

Post by Zoidar »

Aldrig tagit Abilify för bli pigg. Däremot hade jag samma erfarenhet som du, sov ytligt och vaknade och kunde inte somna om.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

När jag laborerade med dosen av Abilify, märkte jag att jag sov 8 timmar utan medicin; 10 timmar med 5 mg A och 12 timmar med 10 mg A. Men, det var utan Olanzapin/Zyprexa. Nu tar jag 5 mg och är nöjd. Lite nedstämd blir man, men humöret är stabilt så toppar och dalar tas bort vilket är skönt.

Det är möjligt att den versionen av Aripiprazol jag har saknar uppiggande effekt (Medical Valley). Många har ju avbrutit behandlingen på Abilify just av att de känt sig "berusade".
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Ja jag får abilify i injektion varje månad och jag upplever att jag är mycket piggare och även gladare! Men jag har sömnsvårigheter. Att det skulle bero på abilify har faktiskt aldrig slagit mig.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Jag har tagit Olanzapin, Aripiprazol, och båda i kombination.

Olanzapin upplevde jag som sederande, att jag sover ytligare av Aripiprazol, och när jag under några få månader kombinerade fick jag akatisi. Vi testade att ta bort Olanzapin och då sov jag sämre under en lång tid framöver. Sover fortfarande dåligt och får ta sömnmediciner för att kompensera.
'cause the freak inside controls my mind
MsTibbs
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by MsTibbs »

Jag blev piggare av Abilify, men den var inte stark nog. Har nu Zyprexa och den är ännu piggare
In a world where you can be anything, be kind.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Även jag tar abilifyn som ett komplement till quetiapinet.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
1Dave
Talliummedlem

Post by 1Dave »

Har haft olanzapin. Mår bättre på alla sätt med Abilify Maintena
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Jag tar Abilify på kvällen och blir inte pigg. Har 10mg.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Abilify. Ensamt räckte den inte för mig. Blev manisk på 30 mg och hade en enorm drivkraft och en massa ångest. Kunde gå en mil lätt per dag. Fick lägga till Risperidon och minska Abilifydosen till 20 mg. Då blev jag istället slö, trött och gick upp i vikt. Men kroppen har vant sig. Och allt har stabiliserat sig för några år sedan. Har haft samma dos nu i kanske 6 år eller något sådant.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Martina wrote: 15 Jan 2025, 17:55 Jag vet inte riktigt vad jag tycker om Abilify. Ensamt räckte den inte för mig. Blev manisk på 30 mg och hade en enorm drivkraft och en massa ångest. Kunde gå en mil lätt per dag. Fick lägga till Risperidon och minska Abilifydosen till 20 mg. Då blev jag istället slö, trött och gick upp i vikt. Men kroppen har vant sig. Och allt har stabiliserat sig för några år sedan. Har haft samma dos nu i kanske 6 år eller något sådant.
Vad har du nu?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

Jag har sedan många år nu 20 mg Abilify och 2 mg Risperidon. Är stabil på det. Inga psykotiskasymtom men en del negativa symtom. Är inte helt nöjd. Vikten, framförallt förbränningen är låg. Svårt att hålla vikten. Abilify gasar mig och Risperidon bromsar mig… dessutom sover jag mycket.
Post Reply