Insikt

Moderator: Moderator 1

Koi
Rubidiummedlem

Insikt

Post by Koi »

Partiell insikt. Var gör har man det? Låter som att läkaren inte vill förstå mig.
Målningen är själens spegel
amandara
Iridiummedlem

Re: Insikt

Post by amandara »

Jag har varit opsykotisk länge nu, även på normal dos Haldol - jag hade högre där ett tag. Jag tror att jag har för tråkigt och att det sätter sig på psyket.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Man kan vara överstimulerad och understimulerad för att få psykoser.
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Koi wrote: 16 Jan 2025, 18:35 Partiell insikt. Var gör har man det? Låter som att läkaren inte vill förstå mig.
Antar att du fått orden "Partiell insikt" från journalen. Tänk på att den är skriven för att doktorn ska ha ryggen fri om något blir fel i vården. Den är jobbig att läsa för patienten för där står ALDRIG vad doktorn kan ha gjort för fel. Doktorn gör vad han kan för att pröva vilken nivå din sjukinsikt ligger på och sätter ett värde lite efter hur vinden blåser. Han kan ju vara inställd på att förstå dig. Det framkommer dock inte av att läsa journalen.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Inwatto har alltid sådan insikt!
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Inwatto wrote: 17 Jan 2025, 17:53
Koi wrote: 16 Jan 2025, 18:35 Partiell insikt. Var gör har man det? Låter som att läkaren inte vill förstå mig.
Antar att du fått orden "Partiell insikt" från journalen. Tänk på att den är skriven för att doktorn ska ha ryggen fri om något blir fel i vården. Den är jobbig att läsa för patienten för där står ALDRIG vad doktorn kan ha gjort för fel. Doktorn gör vad han kan för att pröva vilken nivå din sjukinsikt ligger på och sätter ett värde lite efter hur vinden blåser. Han kan ju vara inställd på att förstå dig. Det framkommer dock inte av att läsa journalen.
Ja. Såg i journalen. De skriver ut bladet till mig. Bokstäverna på telefonen är så små. Ska till optikern om en vecka. Vad betyder ens partiell i sikt? På en skala. Var hamnar man och vad är ytterligheterna?

Sannolikt vill de ha ryggen fri om shit hits the fan.
Inwatto
Berylliummedlem

Post by Inwatto »

Egentligen har man full sjukdomsinsikt eller ingen alls. Men, man kan tydligen ha partiell insikt också, dvs erkänna att man är sjuk till viss del.

Du borde fråga någon i vården om saker du inte förstår av journalen, så förklarar dom. Förr i tiden, när journalen var pappersbaserad, så fick man läsa den med en personal närvarande. Då kunde man passa på att fråga. Idag sköts det där lite sämre, tycker jag.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Har aldrig läst min pappersjournal. Den var tjock. På 1177 tycker jag att det står kortfattat och tydligt.
Koi
Rubidiummedlem

Post by Koi »

Inwatto wrote: 17 Jan 2025, 22:40 Egentligen har man full sjukdomsinsikt eller ingen alls. Men, man kan tydligen ha partiell insikt också, dvs erkänna att man är sjuk till viss del.

Du borde fråga någon i vården om saker du inte förstår av journalen, så förklarar dom. Förr i tiden, när journalen var pappersbaserad, så fick man läsa den med en personal närvarande. Då kunde man passa på att fråga. Idag sköts det där lite sämre, tycker jag.
Smart. Ska fråga vad det betyder
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag gör många kloka saker i mina psykoser. I min första stora psykos sa jag upp min plats på läkarutbildningen. För jag fattade att där kommer jag aldrig att hamna igen och ville städa efter mig. I min andra psykos gjorde jag min första tatuering, som jag fortfarande är nöjd med och står bakom. I min tredje praktpsykos gjorde jag mig av med alla mina fysioterapipärmsr och böcker, och dykutrustningen. Där kommer jag aldrig att hamna igen. Jag gjorde oxå min andra tatuering i fullskalig psykos, och jag står fortfarande fullkomligt bakom den.

Jag gjorde mig oxå av med alla mina ägodelar, förutom 4 flyttlådor med kläder - och silverbesticken. I min tredje/fjärde psykos, kommer inte riktigt ihåg. Den resan, när jag flydde från de som ville mörda mig - till Borlänge. Det var ett snedsteg. Jag blev av med allt. För en sketen psykos skull. Jag hade många fina grejer.

Men monetära förluster går att bära. Ett hem kan återskapas. Nu har jag bra saker och ett som jag tycker trivsamt hem.

Det är slumpar. Jag fick den här lägenheten på slump. Bott 10 år här. Aldrig bott inärheten så länge någonstans tidigare, inte ens under min uppväxt. Max tidigare var 4 år, och det har på förra stället jag bodde.

Men hursomhelst. Jag drar kloka slutsatser, gör bra saker - i mina psykoser. Förutom flykten till Borlänge. Jag har rensat upp rejält i relationer.

Konstigt kanske. Men jag har mer klarhet och driv i mina psykoser. Än i mitt vanliga mjäkiga jag. Det är väl bra att vara snäll. Men att vara snäll intill dumhet är bara dumt. Och kan kosta jäääävligt mycket.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

amandara wrote: 02 Apr 2025, 19:57 Jag gör många kloka saker i mina psykoser. I min första stora psykos sa jag upp min plats på läkarutbildningen. För jag fattade att där kommer jag aldrig att hamna igen och ville städa efter mig. I min andra psykos gjorde jag min första tatuering, som jag fortfarande är nöjd med och står bakom. I min tredje praktpsykos gjorde jag mig av med alla mina fysioterapipärmsr och böcker, och dykutrustningen. Där kommer jag aldrig att hamna igen. Jag gjorde oxå min andra tatuering i fullskalig psykos, och jag står fortfarande fullkomligt bakom den.

Jag gjorde mig oxå av med alla mina ägodelar, förutom 4 flyttlådor med kläder - och silverbesticken. I min tredje/fjärde psykos, kommer inte riktigt ihåg. Den resan, när jag flydde från de som ville mörda mig - till Borlänge. Det var ett snedsteg. Jag blev av med allt. För en sketen psykos skull. Jag hade många fina grejer.

Men monetära förluster går att bära. Ett hem kan återskapas. Nu har jag bra saker och ett som jag tycker trivsamt hem.

Det är slumpar. Jag fick den här lägenheten på slump. Bott 10 år här. Aldrig bott inärheten så länge någonstans tidigare, inte ens under min uppväxt. Max tidigare var 4 år, och det har på förra stället jag bodde.

Men hursomhelst. Jag drar kloka slutsatser, gör bra saker - i mina psykoser. Förutom flykten till Borlänge. Jag har rensat upp rejält i relationer.

Konstigt kanske. Men jag har mer klarhet och driv i mina psykoser. Än i mitt vanliga mjäkiga jag. Det är väl bra att vara snäll. Men att vara snäll intill dumhet är bara dumt. Och kan kosta jäääävligt mycket.
Förvånande vad välfungerande du verkat vara i psykos utav det du skriver. När jag blev psykotisk kunde jag inte orientera mig i verkligheten, som att jag var i en annan värld med hallucinationer och vanföreställningar.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Trodde inte att man kunde vara det
Post Reply