Klimakteriet

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Klimakteriet

Post by Martina »

Någon som provat östrogenbehandling här?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Klimakteriet

Post by Geta »

Skulle aldrig våga östrogenbehandling. Det kan ge cancer. Mitt klimakterium gick mig spårlöst förbi förutom kanske lite sämre sömn.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Nej jag står nog bara på tröskeln till klimakteriet. Har lite oregelbunden mens men den kommer varje månad. Kan också plötsligt känna mig varm och det är inte ovanligt att jag svettas nattetid. Men har inte så mycket besvär att jag sökt vård för det.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

Östrogenbehandling passar inte alla. Har provat men slutade efter två månader då jag inte mådde bra. Somnar och vaknar hela tiden på nätterna. Men behandlingen ökade bara min ångest och jag samlade en massa vatten i kroppen. Aldrig mera!
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Jag drabbades inte av svettningar under klimakteriet. Som sagt klimakteriet gick mig spårlöst förbi.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Nån mer än jag som fick tätare blödningar strax innan klimakteriet? Jag får mens med 2-3 veckors mellanrum.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

memphis wrote: 21 Jan 2025, 19:00 Nån mer än jag som fick tätare blödningar strax innan klimakteriet? Jag får mens med 2-3 veckors mellanrum.
Nej, mensen slutade tvärt, när jag fyllde 50 år. Min första mens fick jag som tolvåring.
Martina
☢️ Toriummedlem ☢️

Post by Martina »

memphis wrote: 21 Jan 2025, 19:00 Nån mer än jag som fick tätare blödningar strax innan klimakteriet? Jag får mens med 2-3 veckors mellanrum.
Det fick jag med. Tätare ett år. Nu hoppar mensen en månad ibland och är sparsammare.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Tack för era svar!
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag gick obemärkt genom klimakteriet vid 45-46 års ålder. Jag hade p-piller under ett par år där och hade då ingen menstruationsblödning. Sen när jag slutade med p-piller - inga blödningar. Jag har egentligen aldrig haft några problem av mens, rent fysiskt mer än att man ju blöder. Jag tror att det beror på att jag alltid tränat och hållet mig fysiskt aktiv. Det har stabiliserat menscykeln.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Hade inte heller särskilda besvär vid mens eller före mens utom att det kunde göra lite ont.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Hade mycketmensvärk som ung. Men nu gör det oftast inte ont längre. Men mentalt kan man bli lite påverkad.
Post Reply