Tråden om glasögon

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Fantasio
Rodiummedlem

Tråden om glasögon

Post by Fantasio »

Vilka har glasögon av er? När skaffade du det? Var de dyra? Själv har jag idag fotograferat ögonbotten på mina ögon och allt såg bra ut. Jag har på mig glasögonen när jag sitter vid datorn och när jag spelar TV-spel. Läsglasögon då, köpta på Clas Ohlson. Nu när jag vet att jag inte lider av någon ögonsjukdom orsakad av diabetes vågar jag gå till en optiker. Jag ser dåligt både på nära och lång håll. Läge för progressiva glasögon?

Grunnade på om jag skulle lägga denna tråd i kategorin Allmän diskussion eller här i Kroppsliga sjukdomar. Dålig syn tycker jag kvalificerar sig för denna forumdel.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Re: Tråden om glasögon

Post by Geta »

Har haft glasögon för närsynthet sedan jag var 17 år. Mina senaste glasögon blir 4 år i år. De kostade 10 000 kr. Jag har också fel på gula fläcken och grå starr. Ser skapligt ändå.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Är skadan på gula fläcken inoperabel, Geta?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Fantasio wrote: 24 Jan 2025, 18:02 Är skadan på gula fläcken inoperabel, Geta?
Den sortens skada på gula fläcken opereras inte. Har fått tre sprutor med läkemedel i ögat. Det har hjälpt.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag började få dålig syn i 17årsåldern, ser dåligt på långt håll. Synen har successivt försämrats. Jag har glasögon för långt håll men ser perfekt på nära håll, så jag kan trä en tråd i en nål :) .Jag har oxå linser och har haft det med länge, dem använder jag när jag fysar och färgar håret - typ. Tur att linser finns och har funnits länge - annars hade jag inte kunnat ha min mountainbike era. När jag har linser ser jag bra på långt håll men dåligt på nära, så då får jag ha läsglasögon när jag har linserna på, om jag kollar på telefonen eller så.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Jag tänkte köpa några billiga läsglasögon på ÖoB.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Om man inte har något avancerat fel på ögonen, räcker glasögonen som man köper på en mack eller apoteket.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Geta wrote: 24 Jan 2025, 20:18 Om man inte har något avancerat fel på ögonen, räcker glasögonen som man köper på en mack eller apoteket.
Rekommenderar du eller någon annan att man ska ha dem på sig jämt och ständigt?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Fantasio wrote: 24 Jan 2025, 20:34
Geta wrote: 24 Jan 2025, 20:18 Om man inte har något avancerat fel på ögonen, räcker glasögonen som man köper på en mack eller apoteket.
Rekommenderar du eller någon annan att man ska ha dem på sig jämt och ständigt?
Då, är det väl läsglasögon man talar om. De behövs ju bara, när man läser. Liksom amandara ser jag jättebra på nära håll.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Jag har glasögon och har haft det sedan jag var 11 år. Har närsynthet och astigmatism. -4 eller något sådant. Vänster något sämre än höger. Jag har på mig glasögonen jämt, utom när jag sover och duschar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag fick googla astigmatism. Jag undrar om det kan vara det jag lider av. Men då borde det väl hängt med sedan tidig ålder eller alltid funnits där?
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Fantasio wrote: 24 Jan 2025, 20:49 Jag fick googla astigmatism. Jag undrar om det kan vara det jag lider av. Men då borde det väl hängt med sedan tidig ålder eller alltid funnits där?
Om du fått fel på ögonen på gamla dar, är det läsglasögon som du behöver.
Post Reply