Ingen människa är en ö
Moderator: Moderator 1
Re: Ingen människa är en ö
Jag är hos min filmkompis idag igen.
In a world where you can be anything, be kind.
Såg åtta i rad hos min syster en gång! :)
In a world where you can be anything, be kind.
Okej nu förstår jag, Geta. Fasthåller min åsikt om att det är rätt åt brottslingarna. Det är bra att de är utan mobil och internet. Straffen skulle generellt vara mycket högre också
Förstår inte varför vi i Sverige har så låga, milda straff
Vet inte om det stämmer, men har hört av flera socionomer att forskningen tyder på att tuffare straff leder till ett "sämre" samhälle. Kan vara därför det finns restriktion i Sverige.
'cause the freak inside controls my mind
"Sämre" samhälle hur då, på vilket sätt?
Det är därför jag satte sämre i citationstecken, eftersom jag inte har sett källorna och fick en vag beskrivning. Spekulerar att ett sånt samhälle leder till att personer som redan är socioekonomiskt utsatta får det svårare. Socioekonomiskt utsatta begår brott i högre grad.
'cause the freak inside controls my mind
Det verkar inte fungera som det är nu. Sprängningar hade vi inte tidigare.
Ja, någonstans kanske snarare en sociolog borde framträda med en synpunkt på hur samhället fungerar främst mot de socioekonomiska fallen som nog alltmer framträder öppet till slut med våldsamma tendenser. Men regeringen har ett visst ansvar också, folket har ju valt ut dem för att representera vårt land både inrikes och utrikes.
För hundra år sedan var Sverige ett fattigt land. Inte förekom det skjutningar och sprängningar utförda av 15-åringar då.
Nä men våldtäkter och fylla förekom mer övervägande än vad det gör nu. Människor byter verktyg, i dagens läge vapen och sprängmedel. Brottslighet har nog förekommit i alla tider skulle jag tro.