Ökat SSRI

Moderator: Moderator 1

Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Ökat SSRI

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 09 Feb 2025, 19:31 Tidigare idag gick denna artikel att läsa. Nu är den betalartikel.

https://www.dn.se/sverige/anna-bratt-an ... t-men-hur/
Vill du berätta vad som stod?
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Jag läste inte den förut idag. Tänkte läsa den senare. Nu är det försent. :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 09 Feb 2025, 19:35 Jag läste inte den förut idag. Tänkte läsa den senare. Nu är det försent. :?
Äsch mäsch!
Richard
Administratör

Post by Richard »

Zoidar wrote: 09 Feb 2025, 19:32
Krokus wrote: 09 Feb 2025, 19:31 Tidigare idag gick denna artikel att läsa. Nu är den betalartikel.

https://www.dn.se/sverige/anna-bratt-an ... t-men-hur/
Vill du berätta vad som stod?
Anna Bratt: Antidepressiva läkemedel hjälper även mot ångest – men hur?

En ny stor studie slår fast att antidepressiva läkemedel hjälper mot ångest. Men stigma och missuppfattningar gör att patienter går miste om behandlingen.

Hjärtat slår fortare, andningen går snabbare och musklerna spänns. Hjärnan signalerar till kroppen att en fysisk attack är på gång.

Att oroa sig då och då tillhör livet. Orostankarna har hjälpt oss att förutse och upptäcka potentiella hot i vår omgivning.

Men malande grubblerier kan gå över i ångest som känns i hela kroppen. Ångesten kan bli så jobbig att man inte klarar av sin vardag. Då har man ångestsyndrom, och det drabbar nästan var fjärde svensk någon gång i livet.

Det finns hjälp att få. De vanligaste behandlingarna är stödsamtal, psykologisk behandling eller läkemedelsbehandling med antidepressiv medicin (så kallade SSRI- eller SNRI-läkemedel). Varför läkemedel mot depression, kanske någon undrar? De har visat sig minska ångest, och de ingår i Socialstyrelsens nationella riktlinjer för behandling vid ”generaliserat ångestsyndrom”.

Men det finns tyvärr missuppfattningar och stigmatisering kring antidepressiva läkemedel, och det kan få både patienter och läkare att tveka inför behandlingen. Under 2021 fick 4 000 patienter, tvärt emot riktlinjerna, i stället behandling med de äldre och potentiellt beroendeframkallande lugnande läkemedlen bensodiazepiner, enligt en rapport från Socialstyrelsen.

Nyligen publicerades en studie som förhoppningsvis leder till en förändring. Den kommer från den ansedda organisationen Cochrane, som utvärderar forskning. Deras forskare har gjort en genomgång av det aktuella forskningsläget kring antidepressiva läkemedel vid ångestsyndrom. Forskarna analyserade 37 studier med sammanlagt över 12 000 deltagare, som har generellt ångestsyndrom men inga andra diagnoser.

Studierna som ingår har jämfört antidepressiva läkemedel med placebo, det vill säga verkningslösa piller. Forskarna kommer fram till att antidepressiva medel påtagligt minskar besvären, och de är effektivare än placebo.

Det fanns ingen skillnad i avhopp bland deltagarna i grupperna som antingen fick antidepressiva eller placebo. Enligt forskarna är det ett tecken på att de som tar medicinen inte upplever några allvarliga biverkningar.

Men forskarna betonar också att det saknas data om de långsiktiga effekterna av behandlingen. De flesta studierna i sammanställningen varade mellan fyra och tolv veckor, utan någon långsiktig uppföljning.

Hur kommer det sig att de här läkemedlen kan påverka både depression och ångest? Det vet man inte säkert.

Signalsubstansen serotonin kan vara inblandad, men det är oklart hur. Andra signalämnen kan också spela en viktig roll. Många upplever att SSRI-preparaten hjälper, även om orsaken inte är helt klarlagd. Det är inte unikt för antidepressiva mediciner, det finns flera läkemedel som verkar mot en sjukdom utan att effekten är fullt förstådd.

Blodtryckssänkande mediciner är ett exempel. Man vet inte alltid varför trycket i kärlen är förhöjt, men det kan ändå sänkas med hjälp av olika substanser med skilda verkningsmekanismer.

Så varför fortsätter läkare att skriva ut de äldre bensodiazepinerna? Kanske är det av gammal vana. Förhoppningsvis kan den nya studien från Cochrane ändra på det.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Tack!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 09 Feb 2025, 17:34
Zoidar wrote: 01 Feb 2025, 16:45 Gått upp från 50mg till 75mg Sertralin.
Är mer deppig nu. Är det ökningen som påverkat mig negativt?
Man kan väl bli mer deppig i början av höjningar osv vid SSRI?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Tack Richard!
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 10 Feb 2025, 12:27
Zoidar wrote: 09 Feb 2025, 17:34
Zoidar wrote: 01 Feb 2025, 16:45 Gått upp från 50mg till 75mg Sertralin.
Är mer deppig nu. Är det ökningen som påverkat mig negativt?
Man kan väl bli mer deppig i början av höjningar osv vid SSRI?
Tror det är så.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Funderar på ringa sjuksyrran imorgon och fråga om jag kan höja till 100mg Sertralin.
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Jag har 150 mg sertralin - det är lugnt.
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

amandara wrote: 26 Feb 2025, 16:49 Jag har 150 mg sertralin - det är lugnt.
Märkte du skillnad när du gick upp på 150mg?
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

Ja jo men det gjorde jag. Jag är inte deprimerad överhuvudtaget nuförtiden - och det är ju sertralin. Den funkar klockrent på mig. Möjligtvis kanske jag kunna sänka den till 100 mg, jag har varit stabil länge när det gäller depression. Det funkar bra att ta 150 mg oxå.
Post Reply