Ingen människa är en ö
Moderator: Moderator 1
Re: Ingen människa är en ö
När man är ensam, så vet man inte gränserna för rätt och fel! Ensamhet har egentligen inte med social samvaro att göra, Utan det är något i kroppen som driver en till detta. Som i Örebro-killens fall eventuellt autism? Inga spekulationer som sagt, men det funktionshindret är nog en källa till ensamhet.
Jo men precis.Leakim97 wrote: ↑10 Feb 2025, 14:46Ja men han måste ju vara långt ifrån den ända med de faktorerna. De flesta andra som har det så begår inte ett allvarligt brottamandara wrote: ↑10 Feb 2025, 14:43Jag tror inte att det är så många som är ensamma, alltid när man går utanför dörren är man bland människor - i en stad iaf. Folk som är utsatta för mobbing känner sig nog rätt ensamma. Utanför. Rickard Andersson hade haft genomgående underkända betyg från högstadiet. Han kände säkert att skolan inte var en plats som gynnade honom. Utanför. Att inte få plats i samhället är farligt.
Han läste matematik på komvux och blev underkänd. Han sköt ihjäl sin matematiklärarinna 68 år.amandara wrote: ↑10 Feb 2025, 14:43Jag tror inte att det är så många som är ensamma, alltid när man går utanför dörren är man bland människor - i en stad iaf. Folk som är utsatta för mobbing känner sig nog rätt ensamma. Utanför. Rickard Andersson hade haft genomgående underkända betyg från högstadiet. Han kände säkert att skolan inte var en plats som gynnade honom. Utanför. Att inte få plats i samhället är farligt.
Varför skulle man inte veta gränserna för vad som är rätt och fel bara för att man är ensam?Jocke wrote: ↑10 Feb 2025, 15:04 När man är ensam, så vet man inte gränserna för rätt och fel! Ensamhet har egentligen inte med social samvaro att göra, Utan det är något i kroppen som driver en till detta. Som i Örebro-killens fall eventuellt autism? Inga spekulationer som sagt, men det funktionshindret är nog en källa till ensamhet.
Man kanske har svårt att ta till sig samhällets normer om man har autism bl. a?
Pga autism inte förstå och veta att man inte får begå masskjutning?
Som att man borde ha överseende med de som begår brott som har autism?
Jag kanske missar nått här
Skytten med npf-diagnos var mobbad.
Det är massvis med människor i Sverige som blivit mobbade
Normvärdet för autism är varierande, vi pratade om ensamhet och isolering så vad som kan orsaka den kan vara spekulativ? Ingen kan förklara varför människor kan begå så grova brott? Men det är inte första gången en masskjutning har begåtts i Sverige. En militär gjorde det för flera år sedan.
Ja, Flink. Han var på fyllan. Han är fri nu tror jag'?