En eländig dag

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Fantasio
Rodiummedlem

Re: En eländig dag

Post by Fantasio »

Tack ska ni ha. Nej, det var inte halt. Jag går framåtlutad tills jag stupar i backen.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Har du funderat på om dina ryggbesvär kan bero på Cisordinolinjektionerna?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Nej, faktiskt inte. Nu blev jag fundersam.
Katten
Nickelmedlem

Post by Katten »

Fantasio wrote: 23 Nov 2022, 19:08Inte kan jag laga nån mat heller, får leva på knäckebröd. En eländig dag.
Tack för en skön tråd Fantasio!

När man matas av alla plastlyckliga nyllen från Insta och fabebook är det viktigt att se på verkligheten ibland också. En verklighet man själv kan relatera till och känner igen.

Skön titel!
Den får mig att le lite varje gång jag ser den. Kan väl komma ihåg och känna igen liknande tillstånd. Livet är inte alltid så jävla lätt och paradisiskt, men få säger som det är, så tack!
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Ja, tack till dig själv för att du skrev i denna tråd.
Katten
Nickelmedlem

Post by Katten »

Tycker Krokus har en bra poäng angående ryggbesvär och Cisordinol

Cisordinol
https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0410000013
skakningar, vridande eller upprepade rörelser eller onormal hållning på grund av ihållande muskelspänning (dystoni), ökad muskelstelhet (hypertoni), yrsel, huvudvärk, stickande känsla av bortdomning i huden (parestesier), påverkad uppmärksamhet, amnesi, gångrubbning.
minskade eller försvagade kroppsrörelser, känsla av spända eller stela muskler (som gör dina rörelser ryckiga) och ibland till och med en känsla av att rörelsen stannar upp och sedan börjar om. Andra tecken innefattar en långsam släpande gång, skakningar vid vila, ökad salivproduktion och/eller dreglande, och en avsaknad av ansiktsuttryck (parkinsonism)
Känner du igen dig?
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Wow, så är det ju! Jag kommer att ta upp detta med min kontaktperson. Tack ska du ha, Katten. Men vad ska jag byta till för medicin då? Risperdal och Risperdal Consta har jag haft, Zyprexa likaså. Och Haldol i injektionsform.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

"Onormal hållning på grund av ihållande muskelspänning (dystoni)". Det är ju klockrent, på pricken likt mina besvär. Det får bli ett samtal till min kp. Så här kan jag inte ha det, det påverkar min livskvalitet och jag är varje gång jag går ut rädd för att börja gå framåtlutad igen, vilket gör att jag ramlar. Tyvärr tror läkarklantarna att jag slarvar med medicineringen, det är därför jag får injektioner. Vet inte när jag bytte från Zypadhera till Cisordinol Depot, men jag vet att mina ryggbesvär funnits sedan sen höst 2022.
Katten
Nickelmedlem

Post by Katten »

Vet inte varför du har fått Ciscordinol eller vilka du tycker att fördelarna är med det.
Tycker dock att det är ganska uppenbart att du kan ha onödiga biverkningar.

Om läkaren inte sänker dosen eller glesar ut injektionstillfällena vill jag veta varför.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Okej, Katten. Kanske det löser sig med en mindre dos Cisordinol. Jag vet inte styrkan på den är som jag får, men det lär vara den högsta. Lite dreglande kan jag ta, har ju redan Clozapine vilken också kan öka saliveringen.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Det ska bli spännande att höra vad min kp säger. Jag kan ta injektionen nu på torsdag, men det blir sista gången. De får skicka polisen på mig, vilka får skjutsa mig till mottagningen. Det kommer inte att bli långvarigt, snuten har inte resurser till sådant. Jag kommer att strunta i att gå och få min spruta om de nekar mig byte.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Nu är torsdagen snart här och med den injektionen. Funderar seriöst på att inte ta den. Jag kunde bara gå till och från pizzerian idag, med visst besvär på vägen hem. Visst, jag slarvar med övningarna fysioterapeuten gav mig, men har ju gjort dem i perioder utan lindring.
Post Reply