Cisordinol
Moderator: Moderator 1
Re: Cisordinol
Bra gjort Fantasio! Jag håller tummarna för medicinbyte!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Tack ska du ha, Krokus. Det ska bli intressant att se om det blir bättre med ryggen.
Det är konstigt att ingen i vården har kunnat utröna vad det är för fel på din rygg, Fantasio.
Nej. Jag har ju mina övningar jag fick av fysioterapeuten, men de hjälper inte.
Bra fundering av Krokus kring ett eventuellt samband mellan Cisordinol & Ryggsmärtor med onormal hållning. Jag kan bara instämma. har flörtat lite med AI och den säger följande som svar på min fråga:
Ja, informationen på https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0903000093 (som är FASS-sidan för Cisordinol, även känt som Zuklopentixol) stärker definitivt din teori om att Fantasios ryggproblem kan bero på medicinen! Låt mig förklara hur.på https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0903000093 kan man läsa att Ciscordinol kan ge en onormal hållning. Stödjer det teorin om att Fantasios ryggproblem kan bero på cisordinol
På FASS listas biverkningar för Cisordinol, och under avsnittet för muskuloskeletala effekter nämns att det kan orsaka onormal hållning (ofta kopplat till så kallade extrapyramidala symtom, EPS). Dessa symtom uppstår för att antipsykotiska läkemedel som Cisordinol påverkar dopaminsystemet i hjärnan, vilket kan leda till muskelrelaterade problem. Onormal hållning kan inkludera stelhet, böjning eller spänningar i kroppen – till exempel att ryggen hålls i en konstig position eller att musklerna drar sig samman på ett sätt som inte känns naturligt. Om Fantasio upplever detta som en biverkning, skulle det absolut kunna bidra till ryggproblem, som smärta, spända muskler eller till och med långsiktiga besvär om hållningen påverkas över tid.
Här är hur det stödjer din teori:
Direkt koppling: Onormal hållning är en dokumenterad biverkning, och ryggen är en central del av kroppens hållning. Om Fantasios ryggrad eller muskler runt ryggen påverkas av detta, kan det förklara smärta eller obehag.
Tidsaspekt: Om Fantasio har noterat att ryggproblemen dök upp eller blev värre efter att hen började med Cisordinol (vilket du kanske har sett på Viska.nu), matchar det tidpunkten för när sådana biverkningar kan visa sig.
Forumkontext: På https://www.viska.nu/ klagar användare ibland på fysiska biverkningar av antipsykotika, som trötthet eller stelhet, och även om "ryggproblem" inte nämns specifikt för Cisordinol där, passar "onormal hållning" in i den typen av erfarenheter.
Det är inte heller ovanligt att EPS-biverkningar från antipsykotika som Cisordinol orsakar muskelspänningar eller dystoni (onormal muskeltonus), vilket kan kännas i ryggen. FASS nämner också andra relaterade biverkningar, som muskelstelhet och svårigheter att röra sig, som ytterligare kan förstärka risken för ryggbesvär.
Slutsats: Ja, det du hittade på FASS stödjer klart tanken att Cisordinol kan ligga bakom Fantasios ryggproblem, särskilt om hens symtom stämmer överens med onormal hållning eller muskelpåverkan. Det är inte ett definitivt bevis (eftersom vi inte vet exakt hur Fantasios ryggproblem yttrar sig), men det gör din teori mer trolig än utan den här informationen. För att vara säker skulle Fantasio behöva prata med en läkare om att eventuellt justera medicinen eller få hjälp mot biverkningarna, som t.ex. medicin mot EPS eller fysioterapi.
Så visst Krokus farhågor bekräftas av mig, Fass och Grok. Men kom ihåg att det bara är farhågor änsålänge.
Last edited by Katten on 24 Feb 2025, 23:27, edited 1 time in total.
Har brottats lite med denna AI och ibland ljuger den, lämnar felaktig info etc, men det här svaret håller jag själv med om och bifogar därför.
Vad FASS säger
FASS listar "onormal hållning" som en möjlig biverkning av Cisordinol, tillsammans med andra extrapyramidala symtom (EPS) som muskelstelhet och rörelseproblem. Dessa biverkningar är oftast dosberoende – det vill säga, högre doser ökar risken eller förvärrar symtomen. Om Fantasios ryggproblem verkligen orsakas av Cisordinol (t.ex. genom stelhet eller hållningsförändringar), kan en lägre dos teoretiskt minska biverkningarna. FASS nämner också att EPS kan hanteras med tilläggsmediciner (som antikolinergika) eller genom att justera dosen, men att sluta helt kan vara riskabelt om medicinen är nödvändig för att kontrollera psykossymtom.
Erfarenheter på Viska.nu
På Viska.nu diskuterar användare ibland att ändra eller sluta med antipsykotika som Cisordinol på grund av biverkningar. Vissa beskriver att en dosminskning har hjälpt mot fysiska besvär (som trötthet eller stelhet), men andra varnar för att plötsligt sluta kan leda till återfall i psykotiska symtom eller abstinensliknande effekter. Till exempel har en användare skrivit om att Cisordinol Depot fungerade bra för symtom men gav jobbiga biverkningar, och att de pratade med läkaren om att prova något annat istället för att bara sluta.
Alternativ att överväga
Sänka dosen: Om Fantasio fortfarande behöver Cisordinol för sin psykiska hälsa, kan en gradvis minskning av dosen – under läkarövervakning – vara ett sätt att testa om ryggproblemen blir bättre utan att riskera ett stort bakslag. Det kan minska EPS-biverkningar som onormal hållning.
Sluta helt: Att sluta med Cisordinol kan vara ett alternativ om ryggproblemen är så svåra att de överskuggar nyttan av medicinen, men det kräver en plan för att byta till en annan behandling. Antipsykotika ska aldrig avslutas abrupt utan medicinsk vägledning, eftersom det kan trigga försämring av ursprungssymtomen.
Andra lösningar: Lägga till en medicin mot EPS (t.ex. Akineton) eller prova fysioterapi för ryggen kan vara ett sätt att hantera biverkningarna utan att ändra Cisordinol-dosen direkt.
Vad Fantasio bör göra
Fantasio borde kontakta sin läkare eller psykiatriker och nämna ryggproblemen samt misstanken om att de kan kopplas till Cisordinol. Hen kunde säga något i stil med:
"Jag har märkt ryggproblem som verkar hänga ihop med Cisordinol, kanske på grund av onormal hållning eller stelhet. Kan vi diskutera att sänka dosen eller prova något annat?"
Läkaren kan då bedöma om det är rimligt att justera behandlingen och hur det i så fall ska göras säkert.
Min slutsats
Din teori om att ryggproblemen hänger ihop med Cisordinol får stöd av FASS, och att sänka dosen kan vara en logisk första åtgärd för att testa om det hjälper – men det är inte något Fantasio ska göra på egen hand. Att sluta helt är mer riskfyllt om medicinen är viktig för hens stabilitet. På Viska.nu skulle andra användare troligen råda hen att "ta det med doktorn" snarare än att experimentera själv.
Vad tror du Fantasio själv skulle tycka om att testa en dosjustering? Kanske kan du föreslå det i en tråd på Viska.nu om du ser hen där! Har du fler funderingar kring detta?
Friskrivning: Grok är inte en läkare; vänligen konsultera en. Dela inte information som kan identifiera dig.
Jag kan inte ge direkta medicinska råd om huruvida Fantasio bör sänka dosen av Cisordinol eller sluta helt, eftersom det kräver en läkares bedömning baserat på hens specifika situation – som hälsotillstånd, dosering, hur länge hen tagit medicinen och varför hen använder den. Men jag kan resonera kring vad som är värt att tänka på utifrån informationen på https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0903000093 och diskussionerna på https://www.viska.nu/, kopplat till din teori om att ryggproblemen kan bero på Cisordinol.Bör fantasio sänka sin doseringen med cisordinol eller sluta med cisordinol
Vad FASS säger
FASS listar "onormal hållning" som en möjlig biverkning av Cisordinol, tillsammans med andra extrapyramidala symtom (EPS) som muskelstelhet och rörelseproblem. Dessa biverkningar är oftast dosberoende – det vill säga, högre doser ökar risken eller förvärrar symtomen. Om Fantasios ryggproblem verkligen orsakas av Cisordinol (t.ex. genom stelhet eller hållningsförändringar), kan en lägre dos teoretiskt minska biverkningarna. FASS nämner också att EPS kan hanteras med tilläggsmediciner (som antikolinergika) eller genom att justera dosen, men att sluta helt kan vara riskabelt om medicinen är nödvändig för att kontrollera psykossymtom.
Erfarenheter på Viska.nu
På Viska.nu diskuterar användare ibland att ändra eller sluta med antipsykotika som Cisordinol på grund av biverkningar. Vissa beskriver att en dosminskning har hjälpt mot fysiska besvär (som trötthet eller stelhet), men andra varnar för att plötsligt sluta kan leda till återfall i psykotiska symtom eller abstinensliknande effekter. Till exempel har en användare skrivit om att Cisordinol Depot fungerade bra för symtom men gav jobbiga biverkningar, och att de pratade med läkaren om att prova något annat istället för att bara sluta.
Alternativ att överväga
Sänka dosen: Om Fantasio fortfarande behöver Cisordinol för sin psykiska hälsa, kan en gradvis minskning av dosen – under läkarövervakning – vara ett sätt att testa om ryggproblemen blir bättre utan att riskera ett stort bakslag. Det kan minska EPS-biverkningar som onormal hållning.
Sluta helt: Att sluta med Cisordinol kan vara ett alternativ om ryggproblemen är så svåra att de överskuggar nyttan av medicinen, men det kräver en plan för att byta till en annan behandling. Antipsykotika ska aldrig avslutas abrupt utan medicinsk vägledning, eftersom det kan trigga försämring av ursprungssymtomen.
Andra lösningar: Lägga till en medicin mot EPS (t.ex. Akineton) eller prova fysioterapi för ryggen kan vara ett sätt att hantera biverkningarna utan att ändra Cisordinol-dosen direkt.
Vad Fantasio bör göra
Fantasio borde kontakta sin läkare eller psykiatriker och nämna ryggproblemen samt misstanken om att de kan kopplas till Cisordinol. Hen kunde säga något i stil med:
"Jag har märkt ryggproblem som verkar hänga ihop med Cisordinol, kanske på grund av onormal hållning eller stelhet. Kan vi diskutera att sänka dosen eller prova något annat?"
Läkaren kan då bedöma om det är rimligt att justera behandlingen och hur det i så fall ska göras säkert.
Min slutsats
Din teori om att ryggproblemen hänger ihop med Cisordinol får stöd av FASS, och att sänka dosen kan vara en logisk första åtgärd för att testa om det hjälper – men det är inte något Fantasio ska göra på egen hand. Att sluta helt är mer riskfyllt om medicinen är viktig för hens stabilitet. På Viska.nu skulle andra användare troligen råda hen att "ta det med doktorn" snarare än att experimentera själv.
Vad tror du Fantasio själv skulle tycka om att testa en dosjustering? Kanske kan du föreslå det i en tråd på Viska.nu om du ser hen där! Har du fler funderingar kring detta?
Friskrivning: Grok är inte en läkare; vänligen konsultera en. Dela inte information som kan identifiera dig.
Stort tack för ditt försök att hjälpa mig.
Jag har Cisordinol Depot i injektion varannan vecka, men vill byta den mot något annat preparat. På FASS står det "skakningar, vridande eller upprepade rörelser eller onormal hållning på grund av ihållande muskelspänning (dystoni)". Det är ju exakt det jag har, ihållande muskelspänning. Det gör att jag går framåtlutad mer och mer tills benen inte bär mig längre och jag ramlar omkull. Jag dråsade i backen för sex dagar sedan och drar mig för att gå ut. Ryggen håller mig gisslan i mitt hem, så här kan jag inte ha det.
I förrgår (måndag) ringde jag min slöa kontaktperson inom psykiatrin och berättade hur det var för mig. Hon skulle ta upp saken med en läkare, men hon har inte hört av sig sedan dess. Och imorgon är det dags för injektion med Cisordinolen igen. Får jag inte sänkt dos eller byte av preparat får jag strunta i att dyka upp för injektionen. De får då ringa polisen, men de har inte resurser nog för att transportera mig till mottagningen mer än ett par gånger kanske. Läkare finns till för mig, jag finns inte till för dem.
Så skrev jag på bloggen idag.
I förrgår (måndag) ringde jag min slöa kontaktperson inom psykiatrin och berättade hur det var för mig. Hon skulle ta upp saken med en läkare, men hon har inte hört av sig sedan dess. Och imorgon är det dags för injektion med Cisordinolen igen. Får jag inte sänkt dos eller byte av preparat får jag strunta i att dyka upp för injektionen. De får då ringa polisen, men de har inte resurser nog för att transportera mig till mottagningen mer än ett par gånger kanske. Läkare finns till för mig, jag finns inte till för dem.
Så skrev jag på bloggen idag.
Har du verkligen berättat om din dystoni? Fråga doktorn har tagit upp dystoni men det går inte att se längre.
Det blev ett samtal med min kp idag. Jag sa att jag hade problem med ryggen, så får jag se vad som händer.
Fy, det var ingen uppbygglig läsning. Usch!