Tror ändå inte jag köper krypto. Men är nyfiken på hur det fungerar.mrsearlgray wrote: ↑06 Mar 2025, 22:04Ja det tror jag, och identifiera dig med bankID.
Kryptovalutor (Bitcoin, Ethereum, m.m.)
Moderator: Moderator 1
Re: Kryptovalutor (Bitcoin, Ethereum, m.m.)
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Jo jag håller mig nog borta från det också, har ändå inte pengarna att förlora på det.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Just nu har jag inte heller pengar. Köpt Star wars figurer och ny begagnad mobil.mrsearlgray wrote: ↑06 Mar 2025, 22:07Jo jag håller mig nog borta från det också, har ändå inte pengarna att förlora på det.
- mrsearlgray
- Iridiummedlem
Haha, säkert mer värde i figurerna än krypto just nu!Zoidar wrote: ↑06 Mar 2025, 22:20Just nu har jag inte heller pengar. Köpt Star wars figurer och ny begagnad mobil.mrsearlgray wrote: ↑06 Mar 2025, 22:07Jo jag håller mig nog borta från det också, har ändå inte pengarna att förlora på det.

Ja visst gör det ont när knoppar brister
Inte omöjligt 

Ja, det är enklast. Men man måste skicka in en bild på sitt legitimation. Det kan kännas oroligt, men de måste verifiera vem som har kontot för att förhindra t.ex. pengatvätt.Zoidar wrote: ↑06 Mar 2025, 21:55Hur köper man? Laddar ner appen Coinbase och startar ett konto?Richard wrote: ↑06 Mar 2025, 06:36Min pappa ringde igår (efter jag somnat), för att säga att kryptovalutor bara är en massa bedrägeri. Visst, de används i olika former av bedrägerier eftersom det är svårt att spåra var pengarna går och vem som handlat med pengarna.
Men att bara investera, på en s.k. Exchange, så som Coinbase, Revolut, Binance, Kraken, OKX o många fler, är man ensam av att handha sina pengar. Det är ungefär som att sätta in pengar på banken i typ nån fond, o så går de antingen upp eller ner, men man kan växla tillbaka det när man vill. Man kan även ha sina kryptovalutor på sin egen dator om man känner sig tryggare med det, men det är lite mer avancerat.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Ok! Kräver alla appar det?
Ja, de flesta jag testat. Men det är inga problem om du använder nån av de stora seriösa, som Revolut, Coinbase, OKX, Binance eller Kraken.
Man kan ju inte öppna anonyma konton på t.ex. en bank.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
På avanza äger man inte riktigt bitcoins utan certifikat.
Jag tror att hårdvaruplånböcker är bättre. Då har man kontroll på sina krypto själv. Coinbase och andra sidor skulle kunna gå i konkurs eller så och då vet jag inte vad som händer.
Tänk om du råkar ut för en hackare? Coinbase blev nyligen blåsta av NordKorea på 10 miljarder. Det behöver inte vara en rånare, det kan vara nån som vill dig illa. Då har du har noll försäkring om nått händer.
Låter som risky business med krypto.