Ukraina

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Re: Ukraina

Post by Zoidar »

Nobel wrote: 08 Mar 2025, 17:50 Jag har bekanta som levt under rysk ockupation. Kan säga att det inte var någon hit så som jag fått det berättat för mig. De förlorade hela sin verksamhet som deras familj byggt upp med kärlek. Ryssland tog deras mjölkvarn och bagerier och jämnade dessa med marken. Och min bekanta blev socioekonomiskt degraderad för att han ville uttrycka sympatier till familjer vars barn blev dödade av ryssarnas framfart. Dessutom fick dem inte röra sig fritt in och ut ur rysk-ockuperade områden. Om de åkte på semester blev de förhörda om vad dem hade gjort och vem dem hade träffat. Så värnar vi om ett fritt samhälle där vi kan uttrycka våra åsikter och röra oss fritt så vill vi inte ha ett ryskt styre. Jag värnar om att få säga vad jag tänker och tycker utan att vara rädd för att sättas i läger.
Bra sagt!
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Det är ju detta som allting handlar om. Inte om att den och den vill kriga. Det handlar om ockupation. Varför skulle annars våra politiker just nu med enad stämma säga: vi måste bekämpa detta! Det är inte en ledare som säger detta, utan alla Europas ledare unisont.

Kalla det gärna "woke" och " fake news". Vi slåss just nu för din rätt att tala om dina imbecilla åsikter.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️

Post by Leakim97 »

Det är väl Putin och hans styre som manar på om att fortsätta kriga? De allra flesta som tvingas fram i kriget vill väl helst av allt att det ska vara fred och att de ska få slippa detta? De har väl inget annat val än att lyssna, annars kanske de råkar illa ut?
Zoidar
☢️ Americiummedlem ☢️

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 08 Mar 2025, 18:57 Det är väl Putin och hans styre som manar på om att fortsätta kriga? De allra flesta som tvingas fram i kriget vill väl helst av allt att det ska vara fred och att de ska få slippa detta? De har väl inget annat val än att lyssna, annars kanske de råkar illa ut?
Putin betalar också många soldater höga löner som lockar.
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
amandara
Iridiummedlem

Post by amandara »

En hög lön för att dö.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Ryssar känner sig kanske pressade att gå ut i kriget, för att anhöriga hoppas på efterlevnadsstöd.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Jag undrar vad medelåldern är på soldaterna som strider för Ryssland.

Under andra världskriget var medelåldern för stridande förband 26. I Vietnam var den 19.

https://youtu.be/0sajngb0W6I?si=XXUyLepsi_P5Mgn0
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Medlöpare till Putin borde få sin sjukersättning indragen. Det är sådant som bara kan hända i ett totalitärt, auktoritärt samhälle.
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

zoegas wrote: 08 Mar 2025, 18:01
Jocke wrote: 08 Mar 2025, 17:16 Upprepning, men jag tror jag har fått nog av ledarskapsdillet. Att man ska bestämma över varandra liksom.
Anarkism vore det bästa om det inte vore för människor beter sig som svin utan auktoritet.
Problemet är att fel människor söker ledarskap! Men man behöver inte vara inkompetent för det, utan jag tycker det mest är en fråga om prestige mellan könen. Makt ska inte betyda att man hänger ut människor som inte passar in i deras normer.

Det är precis det som händer inom medievärlden, att man avslöjar människor som inte lyssnar eller ställer upp i den prestigefyllda världen. Dem som hängs ut kan vara helt oskyldiga faktiskt till det som händer runt om i världen.
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Trump har också inlett ett auktoritärt styre. Han är ingen demokratisk president utan han sparkar folk till höger och vänster av personliga skäl. Han urholkar de demokratiska institutionerna. Det finns en möjlighet för honom att även få kontroll över högsta domstolen, och då är det helt kört att få bort honom. På är det bara ett skott i pannan som kan stoppa honom.

https://youtu.be/vh6SDvDhDN4?si=Kcv3GuxDpPCNkTCc
Jocke
Iridiummedlem

Post by Jocke »

Image

Nog passar denna illustration av Magnus Bard in på diskussionen om huruvida Trump har en hållhake på chefen för HD i USA?
memphis
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by memphis »

Kvällens nyhet: en golfbana som ägs av Donald Trump i Skottland har vandaliserats.

Haha. Det var ju positiva nyheter! Bra att några äger handlingskraft och protesterar.
Post Reply