Kaffetråden
Moderator: Moderator 1
Re: Kaffetråden
Det som sägs vara ett problem med status quo är att det inte råder sund konkurrens mellan de 3 matjättarna.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Noshi Dagostar vill starta en ny kedja med lägre priser. Hur ska det gå till?
Ja det blir nog svårt. Hon menar att det ska finnas en statlig matkedja?
Men i praktiken finns det bara tre ägare som driver mathandel i Sverige. Det är Ica, Coop och Axfood. Det bedöms som att vara osund konkurrens.
Men i praktiken finns det bara tre ägare som driver mathandel i Sverige. Det är Ica, Coop och Axfood. Det bedöms som att vara osund konkurrens.
"I'm guided by a signal in the heavens. I'm guided by this birthmark on my skin." - L.Cohen
Samtidigt är det viktigt att Sveriges befolkning försörjs med mat.
Problemet som jag ser det är att det funnits många små butiker, men de har dött ut eftersom folk tar bilen till de stora kedjornas jättebutiker i stället för att gynna kvartersbutiken. Så folks beteende måste ändras om vi vill ha små butiker/närbutiker.
Det gäller ju allt som säljs. Det mesta sker på nätet och butiker får slå igen.
Ja det gäller all handel. Men matbutikerna var en av de som drabbades först.
Vanligt kaffe från Lidl, men jag hade druckit roibos innan i muggen. Trots jag sköljt ur den hade kaffet roibosbismak..
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Dagens kulinariska höjdpunkt. Morgonkaffet.
Två muggar kaffe hitills.
Kaffet var himmelskt denna morgon