https://www.forskning.se/2021/10/15/man ... i-hjarnan/
"Patienter med bipolär sjukdom som får maniska sjukdomsskov, utvecklar mer förändringar i hjärnan än patienter utan skov. Ju fler maniska episoder patienterna upplevde, desto mer minskade hjärnbarkens tjocklek. Resultaten tyder på att bipolär sjukdom kan vara en neuroprogressiv sjukdom."
Mani vid bipolär sjukdom ger förändringar i hjärnan
Moderator: Moderator 1
Mani vid bipolär sjukdom ger förändringar i hjärnan
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Re: Mani vid bipolär sjukdom ger förändringar i hjärnan
De där symtomen på hjärnan ska man ha vid schizofreni också.
Inte konstigt att mani bränner sönder hjärnan så intensivt som det är.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Håller med, det är klart en sådan bränning av energin måste påverka hjärnan.
Men personer med bipolär sjukdom ska ha bra prognos. De kan leva så
gott som normalt mellan skovan.
gott som normalt mellan skovan.
De kanske ändå blir lite sämre efter varje skov. Så lite att det inte märks direkt, men på sikt.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
-
- Guldmedlem
Jag kliver upp väldigt tidigt nu för tiden.. Det gjorde jag efter min senaste "psykos".. Vid schizofreni så ser man klart och tydligt försämringar även om hjärnan är hyfsat frisk efter första psykosen.
Huvudsaken är att man söker vård när det börjar så man inte utvecklar mer psykotiska symptom! Det samma gäller bipolär. Längre tid i obehandlat sjukdomstillstånd destu värre!
Huvudsaken är att man söker vård när det börjar så man inte utvecklar mer psykotiska symptom! Det samma gäller bipolär. Längre tid i obehandlat sjukdomstillstånd destu värre!