Hur vet du de bara skaffade dig för sin egen skull? De kanske skaffade dig för att du skulle få ett bra liv?Nobel wrote: ↑23 Mar 2025, 18:41 Eftersom att jag inte har barn (och inte heller tänker skaffa) så skulle jag inte lämna någon ofrivilligt bakom mig. Mitt liv bad jag inte om utan det kom från generationerna innan mig i deras önskan mot självförverkligande, alltså från ett från deras sida själviskt perspektiv. Skulle säga att det även vore själviskt från deras sida att vilja hålla mig vid liv mot min vilja om jag hade önskan att dö. Dessutom är det väl bättre att gå bort under ordnade förhållanden istället för att hoppa framför ett tåg eller att i ensamhet behöva knyta sin egna snara? Då går jag hellre bort i närhet av dem som verkligen bryr sig om hur jag mår.
Assisterad dödshjälp
Moderator: Moderator 1
Re: Assisterad dödshjälp
"Herren har verkligen uppstått, och han har visat sig för Simon!" - Lukas 24:34
Jag tror att många skaffar barn för att det anses som det normala men inte för oss som har diagnosen schizofreni.
- Hercules723
- Hafniummedlem
Det är ett evigt tjat, om det ena och det andra i Facebook-grupper har jag märkt och att jaga "likes" -
Tror Svensson-livet är tuffare än vad man kan tro. Speciellt om du inte har gott ställt.
Livspusslet kan vara jobbigt. Då kan vi avundas som har sjukersättning eller ålderspension. Många pensionärer har god ekonomi och inga skulder.
Med förklenande ordalag behandlas de med psykiskt ohälsa som om de vore luft. Många frågar en hur man mår, och det gäller även inom denna bransch psykisk ohälsa. Jag undrar hur många det är som varit med om kränkningar av de som man från början trodde på som jämlike.Lolnob wrote: ↑23 Mar 2025, 18:32Hur behandlar samhället de med psykisk ohälsa menar du?Jocke wrote: ↑23 Mar 2025, 18:22 Jag kan då inte säga att livet leker! Jag funderar på om varför anhöriga får ta hela smällen för att någon väljer att ta bort sig? Jag har då ändå aldrig haft de där självmordstankarna som skulle blockera fortsatt liv. Men jag tänker i existensiella former, för jag tänker på hur samhället behandlar de med psykisk ohälsa.
Jag tror inte jag har kunnat se framsidan av det goda livet, Har förstått tidigt att jag aldrig skulle kunna bli en bra pappa. Men Livet sänker en som inte vill eller kan skaffa barn. Kan som jag sagt tidigare inte gå in på detaljer vad som fattas en.
Intressanta frågor!Zoidar wrote: ↑23 Mar 2025, 19:13Hur vet du de bara skaffade dig för sin egen skull? De kanske skaffade dig för att du skulle få ett bra liv?Nobel wrote: ↑23 Mar 2025, 18:41 Eftersom att jag inte har barn (och inte heller tänker skaffa) så skulle jag inte lämna någon ofrivilligt bakom mig. Mitt liv bad jag inte om utan det kom från generationerna innan mig i deras önskan mot självförverkligande, alltså från ett från deras sida själviskt perspektiv. Skulle säga att det även vore själviskt från deras sida att vilja hålla mig vid liv mot min vilja om jag hade önskan att dö. Dessutom är det väl bättre att gå bort under ordnade förhållanden istället för att hoppa framför ett tåg eller att i ensamhet behöva knyta sin egna snara? Då går jag hellre bort i närhet av dem som verkligen bryr sig om hur jag mår.
Tänker att dem inte kan veta att det skulle bli just jag som blev produkten av deras sex. Något hoppades dem på, men aldrig i deras vildaste fantasi kunde dem föreställa sig att det var just jag som skulle bli till. Dem spelade det genetiska lotteriet. Jag råkade bli produkten av ett ägg som släpptes just i samband med att miljarder spermier tävlade om att befrukta det. På så sätt gjorde dem det inte för min skull, utan för sin egen önskan om barn.
Jag vill låta särskilt din andra fråga marinera ett tag så att jag kan tänka igenom den ordentligt

Men tänker initialt att visst ville dem att jag skulle få ett bra liv. Samtidigt är det fler aspekter som måste tas i beaktning. Tänker att det inte är det enda som avgör om föräldrar väljer att skaffa barn. Viskare med barn kanske har ett perspektiv i den frågan. Måste fråga mina släktingar om hur dem resonerar eftersom att jag resonerar som en frivilligt barnfri. Har dock hört en del "äldre" personer som inte skaffat barn säga att "min biologiska klocka tickar", och om man utgår från ett sådant perspektiv så borde önskan om barn vara delvis fokuserad på annat än att barnet ska få ett bra liv.
'cause the freak inside controls my mind
Ja, det är inga självklara frågor. Sen är det väl olika hos olika par varför man skaffar barn?Nobel wrote: ↑23 Mar 2025, 20:29
Intressanta frågor!
Tänker att dem inte kan veta att det skulle bli just jag som blev produkten av deras sex. Något hoppades dem på, men aldrig i deras vildaste fantasi kunde dem föreställa sig att det var just jag som skulle bli till. Dem spelade det genetiska lotteriet. Jag råkade bli produkten av ett ägg som släpptes just i samband med att miljarder spermier tävlade om att befrukta det. På så sätt gjorde dem det inte för min skull, utan för sin egen önskan om barn.
Jag vill låta särskilt din andra fråga marinera ett tag så att jag kan tänka igenom den ordentligt![]()
Men tänker initialt att visst ville dem att jag skulle få ett bra liv. Samtidigt är det fler aspekter som måste tas i beaktning. Tänker att det inte är det enda som avgör om föräldrar väljer att skaffa barn. Viskare med barn kanske har ett perspektiv i den frågan. Måste fråga mina släktingar om hur dem resonerar eftersom att jag resonerar som en frivilligt barnfri. Har dock hört en del "äldre" personer som inte skaffat barn säga att "min biologiska klocka tickar", och om man utgår från ett sådant perspektiv så borde önskan om barn vara delvis fokuserad på annat än att barnet ska få ett bra liv.
Visst är det ett själviskt beslut att skaffa barn, men mycket av den själviskheten försvinner omedelbart när barnet är fött. Då flyttas föräldrarnas fokus till barnet. De sätter barnet före sig själva. Nu pratar jag generellt.
Dessutom kan det vara minst lika själviskt att välja bort barn.
Dessutom kan det vara minst lika själviskt att välja bort barn.
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Just nu i dagarna ropas det efter barn i landet. Många förskolor måste läggas ner på grund av brist på barn.
Min storebror jobbar på förskola. Han kan förlora jobbet nu pga barnbrist.
Går det inte i cykler det där med barnafödande?
"Om du inte en gång varit genomdränkt av svett, kan du inte vänta dig att få se ett palats av ädla stenar och juveler uppenbara sig på ett grässtrå." (Zenmästare)
Jo, det tror jag.